Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/10161
Title: Identidad cultural en prosa y poesía: “Os sertões” y “Cantares gallegos”
Other Titles: Identidade cultural em prosa e poesía: “Os sertões” e “Cantares gallegos”
Authors: Ferreira, Elzana Kátia Lima Mattos
metadata.dc.contributor.advisor: López Martínez, María Isabel, 1961-
Keywords: Literatura;Cultura;Sociedad;Literature;Culture;Society
Issue Date: 2020-01-10
Abstract: La tesis estudia las obras “Os Sertões” y “Cantares gallegos” en uno de sus aspectos más importantes: la interacción entre literatura, cultura y sociedad. Se investiga la fuerza de asociación de esas escrituras, con sus participativas contribuciones socioliterarias e estilísticas. El objetivo central es investigar los elementos primordiales de “Os Sertões” y de “Cantares gallegos” que contribuyeron en la (re)construcción de las identidades, brasileña e gallega; así como relacionar puntos de convergencia y divergencia. Se estructura en tres capítulos: el primer capitulo aborda la cuestión de la identidad cultural, se presentará un panorama sociológico de las formas de sociabilidad en el período moderno, con el registro de esas perspectivas sobre la temática. En este contexto, se aborda las relaciones entre identidad cultural, Estado, nacionalismos, identidad, cultura, alteridad, lengua y etnicidad, además de los postulados positivistas de la época, que influyeron mucho en pensamiento e en la organización social. El segundo capítulo expone los principales movimientos influyentes de la identidad cultural brasileña y gallega en el siglo XIX, en aquellos aspectos que actuaron directamente en “Os Sertões” y en “Cantares gallegos”. En el capítulo tercer presentamos las biografías de Euclides da Cunha, de Rosalía de Castro y el análisis literario. “Os Sertões”, como “Cantares gallegos”, se coordinaron con sus momentos históricos y respondieron literariamente a los anhelos de sus pueblos en la búsqueda de pertenencia; sea en el rescate de la identidad lingüística y cultural gallega o en la ficcionalización del sertanejo como el elemento más representativo del pueblo brasileño.
This thesis studies one of the most important aspects of the books “Os Sertões” and “Cantares gallegos”: the relationship between literature, culture and reality, as well as the strength of these writings in the construction of Brazilian and Galician cultural identities. It is structured in three chapters: The first focuses the cultural identity in the modern period; the relationships between cultural identity, state, nationalism, identities, culture, alterity and language are discussed. The second chapter exposes the the main sociocultural movements that influenced, in the nineteenth century, “Os Sertões” and “Cantares gallegos”. The third chapter contains the biographies of Euclides da Cunha and of Rosalía de Castro and the literary analysis of the “Os Sertões” and “Cantares gallegos”, towards the constructions of the building identities Sertaneja and Galician identities. As accessory themes we have the presence of music in “Cantares gallegos”, mysticism, as well as the approach of “Cantares gallegos” with Brazilian romanticism. In “Os Sertões” the questions of time, space, language and stylistic resources will be discussed in addition to their trinary composition. The main conclusion: fiction and poetry have virtues within the universe of cultural identity; “Os Sertões” and “Cantares gallegos”, almost innovative, are in harmony with their historical moments and responded to the wishes of their peoples in the eagerness for belonging; either in the rescue of the Galician language and culture or in the rediscovery of the sertanejo as an ethnic element representative of the Brazilian people.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10161
Appears in Collections:DFIHI - Tesis doctorales
Tesis doctorales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TDUEX_2019_Ferreira_EK.pdf3,64 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons