Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/10227
Title: Funcionamiento ejecutivo temprano en niños con dificultades matemáticas persistentes
Other Titles: Early executive functioning in children with persistent mathematical difficulties
Authors: Presentación Herrero, María Jesús
Mercader Ruiz, Jessica
Siegenthaler Hierro, Rebeca
Badenes-Gasset, Ana
Miranda Casas, Ana
Universidad Jaume I
Universidad Católica de Valencia
Universidad de Valencia
Keywords: Dificultades matemáticas
Estudio retrospectivo
Funcionamiento ejecutivo
Mathematical difficulties
Retrospective study
Executive functioning
Issue Date: 2016
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: El objetivo del presente estudio consistió en examinar las diferencias en las funciones ejecutivas de inhibición y memoria de trabajo (MT) evaluadas en Educación Infantil entre sujetos con dificultades persistentes en el área de matemáticas en 2º de Educación Primaria y niños con un rendimiento adecuado. La muestra final del estudio estuvo conformada por 180 niños (inicialmente compuesta por 209 preescolares), de los cuales un 6.6% presentaron dificultades matemáticas persistentes (n = 12) y el 45.5% mostraron un rendimiento adecuado en ambas mediciones (n = 82). En Educación Infantil, se administraron seis tareas neuropsicológicas relacionadas con las funciones ejecutivas de inhibición, MT verbal y MT viso-espacial. Los resultados evidenciaron diferencias en 5 de las 6 tareas aplicadas en el primer momento de evaluación, con efectos especialmente importantes para las funciones ejecutivas de inhibición y MT verbal. Se comentan las implicaciones de estos hallazgos para la investigación y la práctica psicoeducativa.
The aim of this study was to examine the differences in executive functions of inhibition and working memory (WM) assessed in kindergarten between subjects with persistent difficulties in the area of mathematics in 2nd grade of Primary School and children with typical achievement. The final study sample consisted of 180 children (originally composed of 209 preschoolers), 6.6% of whom had persistent mathematical difficulties (n = 12) and 45.5% showed average performance in both measurements (n = 82). At Kindergarten, six neuropsychological tasks related to the executive functions of inhibition, verbal WM and visuospatial WM were administered. The results showed differences in 5 of the 6 tasks applied at the first assessment, with particularly significant effects on inhibition and verbal WM. The implications of these findings for psychoeducational research and practice are discussed.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10227
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2016 Nº 1, Vol. 1

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