Resilience psychophysiology: preventing breakdown the biomarkers that could enhance resilience and breakdown prevention

DSpace/Manakin Repository

español português english

Resilience psychophysiology: preventing breakdown the biomarkers that could enhance resilience and breakdown prevention

Show simple item record

dc.contributor.author Nobre, Sofia
dc.contributor.author Maldonado Briegas, J. J.
dc.contributor.author Vicente Castro, Florencio
dc.date.accessioned 2020-02-07T10:37:34Z
dc.date.available 2020-02-07T10:37:34Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.issn 0214-9877
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10662/10293
dc.description.abstract Este artículo presenta un proyecto de investigación que tiene como objetivo comprender la gimnasia psicofisiológica necesaria para hacer frente a la "gimnasia patoesplásica" del trauma, dilucidando la magia exitosa o de adaptación de las personas resilientes. Como justificación del estudio, señalamos la motivación y la curiosidad para obtener una respuesta asertiva a la pregunta: ¿Cómo y por qué las personas expuestas a eventos dramáticos de la vida no desarrollaron TEPT ni ningún síntoma psicopatológico sino que revelaron su magia adaptativa? Esta respuesta no solo podría iluminar el protector, la vulnerabilidad y los factores de riesgo, sino también si estos individuos extraordinarios tienen una biología singular que nos permite descubrir si la resiliencia tiene un patrón de biomarcadores que podrían proporcionar las herramientas de intervención para promover la resiliencia y prevenir el colapso, monitorizando la psicofisiología de resiliencia y, en consecuencia, promover la salud y el bienestar. es_ES
dc.description.abstract This paper draws a research project that aims to understand the psychophysiological gymnastics necessary to cope with the trauma’s “pathosplastic gymnastic”, elucidating the successful or adaptation magic of resilient individuals. As study justification we point motivation and curiosity to obtain an assertive answer to the question: How and Why individuals exposed to dramatic life events didn’t develop PTSD or any psychopathological symptom but reveal their adaptive magic? This answer could not only enlightening protector, vulnerability and risk factors but also if this extraordinary individuals have a singular biology that enable us to find if resilience has a pattern of biomarkers which could provide the interventional tools to promote resilience and prevent breakdown, monitoring psychophysiology of resilience and consequently promote Health and Well-Being. es_ES
dc.format.extent 8 p. es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en_US
dc.language.iso eng es_ES
dc.publisher Universidad de Extremadura es_ES
dc.publisher Asociación INFAD es_ES
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ *
dc.subject Resiliencia es_ES
dc.subject Prevención es_ES
dc.subject Biomarcadores es_ES
dc.subject Farcamoterapia es_ES
dc.subject Resilience es_ES
dc.subject Prevention es_ES
dc.subject Biomarkers es_ES
dc.subject Pharmacotherapy es_ES
dc.title Resilience psychophysiology: preventing breakdown the biomarkers that could enhance resilience and breakdown prevention es_ES
dc.type article es_ES
dc.description.version peerReviewed es_ES
europeana.type TEXT en_US
dc.rights.accessRights openAccess es_ES
dc.subject.unesco 6114.02 Actitudes es_ES
dc.subject.unesco 3210 Medicina Preventiva es_ES
dc.subject.unesco 2490.01 Neurofisiología es_ES
dc.subject.unesco 6113 Psicofarmacología es_ES
europeana.dataProvider Universidad de Extremadura. España es_ES
dc.identifier.bibliographicCitation NOBRE, S., MALDONADO BRIEGAS, J. y VICENTE CASTRO, F. (2017). Resilience psychophysiology: preventing breakdown the biomarkers that could enhance resilience and breakdown prevention. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 1(1), 77-84. doi:http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v1.900 es_ES
dc.type.version publishedVersion es_ES
dc.contributor.affiliation Universidad de Extremadura. Departamento de Psicología y Antropología es_ES
dc.contributor.affiliation Universidade do Porto. Portugal es_ES
dc.relation.publisherversion http://www.infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/view/900 es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v1.900 es_ES
dc.identifier.doi 10.17060/ijodaep.2017.n1.v1.900
dc.identifier.publicationtitle International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología es_ES
dc.identifier.publicationissue 1 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 77 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 84 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 1 es_ES


Files in this item

Files Size Format View
0214-9877_2017_1_1_77.pdf 146.9Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales