How can we enhance creativity in childhood? An action research with Italian children

DSpace/Manakin Repository

español português english

How can we enhance creativity in childhood? An action research with Italian children

Show simple item record

dc.contributor.author De Caroli, Maria Elvira
dc.contributor.author Falanga, Rossella
dc.contributor.author Licciardello, Orazio
dc.contributor.author Sagone, Elisabetta
dc.date.accessioned 2020-02-10T09:13:19Z
dc.date.available 2020-02-10T09:13:19Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.issn 0214-9877
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10662/10295
dc.description.abstract La creatividad ha sido definida como "la pieza central de una educación que prepara a una generación de agentes de cambio para hacer el bien" (Sheridan-Rabideau, 2010). En el marco teórico del modelo de investigación de acción (ver Lewin, 1951), este estudio tiene como objetivo proponer una capacitación para mejorar la creatividad en los niños. Según el modelo de William (1966, 1994), la creatividad está compuesta por los siguientes factores: fluidez, flexibilidad, originalidad, elaboración y la capacidad de producir títulos creativos. PROPÓSITO: Explorar los efectos de un entrenamiento específico en la mejora de los factores de creatividad. El entrenamiento consistió en tres pasos (1 hora cada uno) en los cuales los niños, respectivamente, a) imaginaban ver objetos mirando en un caleidoscopio y escribían una historia con objetos imaginados; b) formas propuestas para mejorar un juguete simple y hacerlo divertido (ver Torrance, 1989); c) encontró similitudes entre parejas de objetos. MUESTRA: 36 niños italianos (16 niños y 20 niñas) de edades comprendidas entre los 7 y 8 años, que asisten al segundo curso de una escuela primaria en Misterbianco (Italia). Los participantes se dividieron entre el grupo experimental (que asistió a la capacitación) y el grupo de control (sin capacitación). MEDIDAS: La versión italiana del Test of Divergent Thinking (TCT: Williams, 1994). Utilizamos el protocolo A para analizar los niveles de creatividad antes del entrenamiento y el protocolo B (perfectamente comparable con el protocolo A) para evaluar la creatividad después del entrenamiento. RESULTADOS: Los niños alcanzaron niveles de creatividad similares a los obtenidos por niños de la misma edad en nuestro contexto (De Caroli, 2009). Después del entrenamiento, los niños del grupo experimental mejoraron en flexibilidad (t=-2,872, p=.01), originalidad (t=-3,831, p=.001), elaboración (t=-6,096, p<.001) y en la producción de títulos (t=-3,573, p=.002). No surgieron cambios significativos en la fluidez. La investigación futura podría profundizar los efectos de esta capacitación en niños de diferentes edades. es_ES
dc.description.abstract Creativity was defined as “the centerpiece of an education that prepares a generation of change agents for doing good” (Sheridan-Rabideau, 2010). In the theoretical framework of the action research model (see Lewin, 1951) this study was aimed to propose a training to enhance creativity in children. According to the William’s model (1966, 1994), creativity is made by the folloing factors: fluency, flexibility, originality,elaboration and the ability to produce creative titles. PURPOSE: to explore the effects of a specific training on improvement of creativity factors. Training consisted of three steps (1 hour every one) in which the children, respectively, a) imagined to see objects looking in a Kaleidoscope and wrote a story with imagined objects; b) proposed ways to enhance a simple toy and to make it funny (see Torrance, 1989); c) found similarities between couples of objects. SAMPLE: 36 Italian children (16 boys and 20 girls) aged between 7 and 8 years old, attending second classes of a primary school in Misterbianco (Italy). Participants were divided between experimental group (attending training) and control group (no training). MEASURES: The Italian version of Test of Divergent Thinking (TCT: Williams, 1994). We used protocol A to analyze levels of creativity before the training and protocol B (perfectly comparable with protocol A) to evaluate creativity after training. RESULTS: Children reached levels of creativity similar to those obtained by children of the same age in our context (De Caroli, 2009). After training, children of the experimental group improved in flexibility (t=-2,872, p=.01), originality (t= -3,831, p=.001), elaboration (t=-6,096, p<.001), and in titles production(t=-3,573, p=.002). No significant changes emerged in the Fluidity. Future research could deepen the effects of this training in children of different ages. es_ES
dc.format.extent 8 p. es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en_US
dc.language.iso eng es_ES
dc.publisher Universidad de Extremadura es_ES
dc.publisher Asociación INFAD es_ES
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ *
dc.subject Mejora de la creatividad es_ES
dc.subject Educación Primaria es_ES
dc.subject Test de pensamiento divergente es_ES
dc.subject Enhance creativity es_ES
dc.subject Primary School es_ES
dc.subject Test of divergent thinking es_ES
dc.title How can we enhance creativity in childhood? An action research with Italian children es_ES
dc.type article es_ES
dc.description.version peerReviewed es_ES
europeana.type TEXT en_US
dc.rights.accessRights openAccess es_ES
dc.subject.unesco 6102.04 Psicología Escolar es_ES
dc.subject.unesco 6111.01 Creatividad es_ES
dc.subject.unesco 6105 Evaluación y Diagnostico en Psicología es_ES
europeana.dataProvider Universidad de Extremadura. España es_ES
dc.identifier.bibliographicCitation DE CAROLI, M. E., FALANGA, R., LICCIARDELLO, O. y SAGONE, E. (2017). How can we enhance creativity in childhood? An action research with Italian children. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 1(1), 95-102. doi:http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v1.902 es_ES
dc.type.version publishedVersion es_ES
dc.contributor.affiliation Università degli Studi di Catania. Italia it_IT
dc.relation.publisherversion http://www.infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/view/902 es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v1.902 es_ES
dc.identifier.doi 10.17060/ijodaep.2017.n1.v1.902
dc.identifier.publicationtitle International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología es_ES
dc.identifier.publicationissue 1 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 95 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 102 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 1 es_ES


Files in this item

Files Size Format View
0214-9877_2017_1_1_95.pdf 226.0Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales