Resolución de problemas aritméticos en alumnos con dificultades de aprendizaje y TDAH

DSpace/Manakin Repository

español português english

Resolución de problemas aritméticos en alumnos con dificultades de aprendizaje y TDAH

Show full item record

Title: Resolución de problemas aritméticos en alumnos con dificultades de aprendizaje y TDAH
Author: Iglesias Sarmiento, Valentín; Deaño Deaño, Manuel; Conde Rodríguez, Ángeles; Alfonso Gil, Sonia; Limia González, Sandra; Tellado González, Fernando
Abstract: Esta investigación analizó la contribución del funcionamiento cognitivo a la resolución de problemas aritméticos en niños con trastorno con déficit de atención y/o hiperactividad (TDAH) y con dificultades de aprendizaje en las matemáticas (DAM). Método: La muestra se formó por un total de 60 alumnos de 4º, 5º y 6º grado organizados en dos grupos: TDAH (n = 30) y DAM (n = 30). La evaluación se llevó a cabo en dos sesiones en las que se evaluaron los procesos PASS y la resolución de problemas aritméticos. Los procesos ejecutivos fueron predictores de la resolución de problemas en el grupo con TDAH mientras el simultáneo resultó el único predictor en la muestra con DAM.In this investigation, the contribution of cognitive functioning to arithmetic problem solving of children with attention deficit and/or hyperactivity disorder (ADHD) and with mathematical learning disabilities (MLD) were examined. The sample was made up of a total of 60 students of 4th, 5th, and 6th grade organized in two groups: ADHD (n = 30) and MLD (n = 30). Assessment was conducted in two sessions in which the PASS processes and arithmetic problem solving were evaluated. Executive processes predicted arithmetic problem solving in the ADHD group whereas simultaneous processing was the unique predictor in the MLD sample.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10304
Date: 2017


Files in this item

Files Size Format View
0214-9877_2017_1_1_167.pdf 285.9Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales