Divergent perceptual processes on cyberbullying between victims and aggressors: construction of explanatory models

DSpace/Manakin Repository

español português english

Divergent perceptual processes on cyberbullying between victims and aggressors: construction of explanatory models

Show full item record

Title: Divergent perceptual processes on cyberbullying between victims and aggressors: construction of explanatory models
Author: Fernández Antelo, Inmaculada; Cuadrado Gordillo, Isabel
Abstract: Para comprender las causas del comportamiento agresivo de los adolescentes en y a través de los medios y recursos tecnológicos es preciso analizar a fondo los criterios que consideran que identifican y definen el ciberacoso, así como la red de relaciones que se establece entre los distintos criterios. El presente estudio ha pretendido hacer una incursión en el intento de comprender las estructuras y mecanismos subyacentes que determinan las percepciones de los agresores y las víctimas del fenómeno del ciberacoso. La muestra estuvo compuesta por 2148 adolescentes (49,1% niñas; SD = 0,5) de edades comprendidas entre los 12 y los 16 años (M = 13,9; SD = 1,2). Los datos recogidos mediante un cuestionario validado para este estudio cuyas dimensiones se confirmaron a partir de los datos extraídos de los grupos focales y un CFA de las submuestras de la víctima y el agresor. El análisis de los datos se completa con el CFA y la construcción de modelos estructurales. Los resultados han demostrado la importancia e interdependencia del desequilibrio de poder y la intención de dañar en la estructura perceptiva de los agresores. Los criterios de anonimato y repetición se relacionan con la asimetría de poder, dando mayor prominencia a este factor. En su estructura perceptiva aparece también el criterio de "relación social", que indica que las manifestaciones del ciberacoso se interpretan a veces como pautas de comportamiento que se han extendido masivamente entre la población adolescente, y se han aceptado como una forma normalizada e inocua de comunicación con otros adolescentes. En la estructura perceptiva de las víctimas, el factor clave es la intención de hacer daño, estrechamente vinculada a la asimetría del poder y la publicidad. El anonimato, la venganza y la repetición también están presentes en esta estructura, aunque su relación con el acoso cibernético es indirecta. Estos resultados permiten diseñar medidas de prevención e intervención más eficaces, estrechamente adaptadas para abordar directamente los factores que se consideran predictores del riesgo.Understanding the causes of adolescents’ aggressive behavior in and through technological means and resources requires a thorough analysis of the criteria that they consider to be identifying and defining cyberbullying and of the network of relationships established between the different criteria. The present study has aimed at making a foray into the attempt to understand the underlying structures and mechanisms that determine aggressors’ and victims’ perceptions of the cyberbullying phenomenon. The sample consisted of 2148 adolescents (49.1% girls; SD = 0.5) of ages from 12 to 16 (M = 13.9; SD = 1.2). The data collected through a validated questionnaire for this study whose dimensions were confirmed from the data extracted from the focus groups and a CFA of the victim and aggressor subsamples. The analysis of the data is completed with CFA and the construction of structural models. The results have shown the importance and interdependence of imbalance of power and intention to harm in the aggressors’ perceptual structure. The criteria of anonymity and repetition are related to the asymmetry of power, giving greater prominence to this factor. In its perceptual structure, the criterion “social relationship” also appears, which indicates that the manifestations of cyberbullying are sometimes interpreted as patterns of behavior that have become massively extended among the adolescent population, and have become accepted as a normalized and harmless way of communicating with other adolescents. In the victims’ perceptual structure the key factor is the intention to harm, closely linked to the asymmetry of power and publicity. Anonymity, revenge and repetition are also present in this structure, although its relationship with cyberbullying is indirect. These results allow to design more effective measures of prevention and intervention closely tailored to addressing directly the factors that are considered to be predictors of risk.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10334
Date: 2018


Files in this item

Files Size Format View
fpsyg_2018_00396.pdf 399.0Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Attribution 4.0 International Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales