Una intervención psicoeducativa y musical en educación primaria

DSpace/Manakin Repository

español português english

Una intervención psicoeducativa y musical en educación primaria

Show full item record

Title: Una intervención psicoeducativa y musical en educación primaria
Author: Almoguera Martón, Arantza
Abstract: Este trabajo se enmarca en unas prácticas en el Grado de Psicología. Las necesidades del centro en el que se realiza el Prácticum, así como la formación musical de la estudiante, propician una intervención psicoeducativa desde la música en un aula de Educación Primaria. Un repaso por los diferentes estudios relacionados con la educación musical nos permite afirmar que la música es un excelente instrumento de educación que contribuye y favorece el desarrollo integral del alumnado (Jauset, 2017; Bisquerra, 2017; Blasco, 2016; Andreu y Godall, 2012). Por tanto, el objetivo principal de nuestro estudio es contribuir al desarrollo físico, cognitivo, social y emocional de un grupo de discentes de Educación Primaria a través de una intervención musical en el aula. Además, dadas las características concretas del grupo, pretendemos incrementar y mejorar las relaciones entre el alumnado, así como facilitar al docente diferentes recursos y herramientas musicales para el abordaje de la música en el aula. A partir de tres sesiones musicales se trabajan aspectos como las emociones, el bienestar personal y la mejora de la convivencia y cohesión en el grupo. Dada la brevedad de la intervención, la evaluación de los cambios que se producen en el aula se basa en la percepción de la maestra, así como en la observación participante de la propia estudiante que realiza la intervención. Estudios como el que presentamos defienden la presencia de la educación musical en la escuela como recurso psicoeducativo que contribuye positivamente al desarrollo del alumnado.This work is framed in a practice in the degree of psychology. The needs of the center where the practicum took place, as well as the musical training of the student, promote a psychoeducational intervention from the music in a classroom of primary education.A review of the different studies related to music education allows us to claim that music is an excellent instrument of education that contributes and encourages the comprehensive development of the students (Jauset, 2017; Bisquerra, 2017; Blasco, 2016; Andreu and Godall, 2012). Therefore, the main goal of our study is to contribute to the physical, cognitive, social and emotional development of a student group of primary education through a musical intervention in the classroom. In addition, given the specific characteristics of the group, we aim to increase and improve the relations between the students, as well as to facilitate to the teacher different resources and musical tools for the approach of the music in the classroom. From three musical sessions, we work on aspects such as emotions, personal wellbeing and the improvement of harmony and cohesion in the group. Due to the brevity of the intervention, the evaluation of the experienced changes in the classroom is based on the perception of the teacher, as well as the participant observation of the student who performs the intervention. Studies like we present defend the presence of musical education in the school as a psychoeducational resource that contributes positively to the student’s development.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10833
Date: 2019


Files in this item

Files Size Format View
0214-9877_2_1_151.pdf 81.08Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales