Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/10891
Title: La mentorización entre el profesorado universitario "junior" y "senior". Un proceso de aprendizaje, apoyo y enriquecimiento mutuo
Other Titles: Mentoring between junior and senior faculty. A process for learning, support and mutual enrichment
Authors: Herrera Torres, Lucía
Mohamed Mohand, Laila
Keywords: Educación superior;Profesorado;Mentorización;Competencias docentes;Higher education;Faculty;Mentorship;Teaching competencies
Issue Date: 2014
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: La institución universitaria se caracteriza por su complejidad y continuo cambio. El profesorado universitario “junior” ha de incorporarse y ajustarse a la estructura y funcionamiento de la universidad, a lo que se suma que ha de poner en práctica una serie de competencias docentes para favorecer un proceso de enseñanza-aprendizaje eficaz y la consecución de determinados resultados de aprendizaje en el alumnado. Es por ello por lo que en el presente trabajo se defiende la necesidad de implementar programas de mentorizacion entre el profesorado “senior” y “junior” como un proceso que implica el aprendizaje, apoyo y enriquecimiento mutuo. En este sentido, se describen dos proyectos de mentorización desarrollados en la universidad de Granada. Se pone de manifiesto su eficacia para fortalecer los esfuerzos dirigidos hacia la consecución de una meta y el bienestar del profesorado.
The university is known for its complexity and continuous change. Junior faculty should be incorporated and adjusted to the university structure and functioning. In addition, they have to implement a set of teaching competencies to promote an effective process of teaching and learning, and the student achievement of specific learning outcomes. For this reason, this paper advocates the need to implement mentoring programs between senior and junior faculty as a process that involves learning, support and mutual enrichment. Thus, two mentoring projects developed at the University of Granada are described. It is shown to be effective in strengthening efforts towards faculty achieving goals and its well-being.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10891
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.765
Appears in Collections:Revista INFAD 2014 Nº 1, Vol. 6

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2014_1_6_453.pdf292,89 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons