Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/11087
Title: Sistemas de evaluación y metodologías docentes y su incidencia en las competencias genéricas (EMICOG – PROFESORES)
Other Titles: Assessment systems and teaching methodologies and their incidence in generic competences (EMICOG – TEACHERS)
Authors: García Martín, Judit
García, Jesús Nicasio
Inciarte, Alicia J.
Marín, Freddy V.
Sánchez, Edgardo R.
Conde, Marcial E.
Universidad de León
Universidad de Salamanca
Universidad de la Costa. Colombia
Keywords: Sociedad de la Información
Universidad
Instrumento
Metodologías docentes
Information Society
University
Instrument
Teaching methodologies
Issue Date: 2019
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: La proliferación de las herramientas y aplicaciones web sincrónicas, los sistemas de gestión de contenido, los cursos de enseñanza masivos y abiertos y los cambios constantes propios de la denominada sociedad de la información (SI), han conllevado que el principal reto del personal docente universitario sea su capacidad de adaptación e innovación. En este sentido, en la presente comunicación se describe el diseño de un instrumento ad hoc online, EMICOG – versión docente, diseñado a través de la herramienta SurveyMonkey. Con él, se pretenden estudiar las metodologías docentes aplicadas en las diversas asignaturas que imparte el profesorado de la Universidad de la Costa (Colombia), las formas de valoración o evaluación de las actividades transversales efectuadas así como sus prácticas docentes a través del análisis de seis secciones: i) datos de carácter general, ii) técnicas y estrategias instruccionales, iii) recursos utilizados en la evaluación y enseñanza de la asignatura, iv) variables psicoeducativas, v) necesidades formativas, y vi) procesos de enseñanza. Ha sido aplicado a 182 profesores universitarios, con el propósito de estudiar en qué medida estas actuaciones docentes pueden incidir en mejores resultados de competencias genéricas en las pruebas nacionales Saber Pro y en las variables psicoeducativas de los discentes, convirtiéndose pues en un instrumento de potenciación y mejora de la calidad docente y por consiguiente de los resultados académicos, mediante el esclarecimiento y la delimitación de las necesidades formativas, que serán la base de futuros programas/cursos instruccionales de estrategias eficientes para la mejora de la enseñanza y que repercutirán en la obtención de mayores logros académicos.
The proliferation of synchronous web tools and applications, learning management systems, massive open online courses and constant changes characteristic of the so-called information society (IS), have meant that the main challenge for university teaching staff be its capacity for adaptation and innovation. In this sense, the present communication describes the design of an online ad hoc instrument, EMICOG - teacher version, designed through the SurveyMonkey tool. With it, we intend to study the teaching methodologies applied in the various subjects taught by the teachers of the Universidad de la Costa (Colombia), the forms of assessment or evaluation of the transversal activities carried out as well as their teaching practices through the analysis of six sections: i) general data, ii) instructional strategies and techniques, iii) resources used in the evaluation and teaching of the subject, iv) psychoeducational variables, v) training needs, and vi) teaching processes. It has been applied to 182 university teachers, with the purpose of studying to what extent these teaching actions can affect better results of generic competences in the national tests Saber Pro and in the role of psychoeducational variables of the students, thus becoming an instrument of empowerment and improvement of the teaching quality and academic results, through the clarification and the delimitation of training needs, which will be the basis of future instructional programs/courses of efficient strategies for the improvement of teaching that will impact on obtaining higher academic achievements.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11087
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2019 Vol. 3, Nº 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_3_1_325.pdf686,97 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons