Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/11162
Title: Youth participation in sport in a context of vulnerability: perception of positive and negative experiences
Other Titles: Participación juvenil en el deporte en un contexto de vulnerabilidad: percepción de experiencias positivas y negativas
Authors: Reverdito, Riller Silva
Galatti, Larissa Rafaela
Scaglia, Alcides José
Paes, Roberto Rodrigues
Universidade do Estado de Mato Grosso. Brasil
Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Brasil
Keywords: Participación deportiva
Juventud
Desarrollo positivo
Vulnerabilidad social
Pedagogía del deporte
Sport participation
Youth
Positive development
Social vulnerability
Sport pedagogy
Issue Date: 2020
Publisher: Federación Extremeña de Balonmano y Universidad de Extremadura
Abstract: OBJETIVO: Un creciente cuerpo de investigación ha investigado la participación de los jóvenes en el deporte en el contexto de la vulnerabilidad y, a menudo, asociado con una variedad de experiencias positivas. Sin embargo, poco se conoce acerca de la experiencia percibida por los jóvenes en el deporte en estos contextos. El objetivo fue comprender los sentimientos experimentados por los jóvenes que están asociados con la participación deportiva en el programa extracurricular. MÉTODOS: estudio cualitativo, exploratorio e interpretativo. Los participantes eran adultos jóvenes (n=11) que asistieron al “Programa Segundo Tempo” (PST) cuando eran jóvenes, los cuales eran de cinco municipios de diferentes estados brasileños; el programa tiene unidades en todo Brasil, y fueran elegidas cinco unidades que tenían la asociación más larga con el programa (siete años consecutivos). Los datos se obtuvieron de entrevistas realizadas con una grabadora de video digital. RESULTADOS: los sentimientos experimentados por un individuo que realiza una actividad son una de las principales fuerzas involucradas en el proceso de desarrollo positivo; el predominio de experiencias positivas se encontró con respecto a la actividad, el individuo y la familia; las experiencias negativas se asociaron con factores socio estructurales y entrenadores. CONCLUSIONES: Para estos jóvenes, la participación deportiva desencadenó sentimientos y procesos que pertenecen al alcance de las interacciones persona-contexto, especialmente la naturaleza de: actividad, el rol del entrenador y la participación familiar.
AIM: A growing body of research has investigated the participation of youth in sport in the context of vulnerability and often associated with a variety of positive experiences. However, the experience perceived by young people in sport in these contexts is not well understood. The aim of the present study was to understand feelings experienced by young people, which are associated with sports participation in the extracurricular program. METHODS: This is a qualitative, exploratory and interpretive study. Participants in the study were young adults (n=11) who participated in “Programa Segundo Tempo” (PST) [Second Half Program] when they were youth, and were from five municipalities of different states having the longest partnership with the Ministry of Sports (seven consecutive years). Data were collected from interviews held with a digital video recorder. RESULTS: The feelings experienced by an individual performing an activity are one of the main forces involved in the process of positive development. A predominance of positive experiences was found regarding activity, individual, and family. Negative experiences were associated with socio-structural factors and the coaches. CONCLUSIONS: For these young people, sports participation triggered feelings and processes that belong to the scope of person-context interactions, principally of the nature of: activity, the coach’s role, and family participation.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11162
ISSN: 1885-7019
Appears in Collections:E-Balonmano Vol. 16, nº 1 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1885-7019_16_1_55.pdf154,37 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons