The treaty of Lisbon: a new European agenda for Human Rights. Filling the gap between solemn declarations and the reality on the ground

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The treaty of Lisbon: a new European agenda for Human Rights. Filling the gap between solemn declarations and the reality on the ground

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Title: The treaty of Lisbon: a new European agenda for Human Rights. Filling the gap between solemn declarations and the reality on the ground
Author: Méndez Pinedo, Elvira
Abstract: Este artículo se refiere a la protección de los derechos humanos en la Unión Europea (U.E.) antes y después del Tratado de Lisboa que entró en vigor el 1 de diciembre de 2009, con especial énfasis en la Carta de Derechos Fundamentales y la adhesión de la U.E. a la Convención de Derechos Humanos (C.E.D.H.). Se analizan además los próximos dos retos más importantes: la necesaria reducción del «déficit de implementación» y la importancia de mejorar «el acceso a la justicia». El objetivo de hacer efectivos los derechos de todos los ciudadanos deben constituir la primera prioridad en la agenda político legal del siglo XXI a todos los niveles. Por esta razón, la Parte I ofrece un breve resumen sobre los logros en materia de protección de los derechos humanos en la U.E. antes del Tratado de Lisboa. La Parte II examina cómo la U.E. ha replanteado el papel de los derechos fundamentales en los nuevos Tratados de la U.E. para dar valor jurídico vinculante a la Carta Europea de los Derechos Fundamentales y para proporcionar la base jurídica para la necesaria adhesión de la U.E. a la C.E.D.H. En la Parte III, se cierra este estudio recordando la importancia de las próximas batallas pendientes, es decir, la necesidad de reducir lo que se conoce como «déficit de implementación» de estos derechos desde la perspectiva de la teoría jurídica y metodología del «acceso a la justicia». Dos cuestiones fundamentales deben estar a la orden del día: la necesidad de dotar de eficacia a los derechos ya declarados a todos los niveles (europeo, nacional y local) y la de proporcionar el mayor acceso a la justicia para todos los ciudadanos. De esta manera se podría llenar la brecha entre las declaraciones solemnes y la realidad sobre el terreno. A la hora de concluir, el autor trata de sugerir las principales directrices que deben inspirar las agendas de derechos humanos de las administraciones nacionales y locales europeas para la próxima década.This article addresses the protection of human rights in the European Union (E.U.) before and after the Treaty of Lisbon which entered into force on the 1st December 2009 with special emphasis on the E.U. Charter of Fundamental Rights and the accession of the E.U. to the European Convention of Human Rights (E.C.H.R.). Furthermore, it discusses the next two important challenges: the necessary reduction of the «implementation deficit» and the importance of improving «access to justice». The goal of making rights effective for all citizens must constitute the first priority in the agendas for the 21st century at all administrative levels. For this reason, Part I gives a brief sketch on achievements regarding the protection of human rights in the E.U. before the Treaty of Lisbon. Part II examines how the E.U. has rethought the role of fundamental rights within the new Treaty of Lisbon by giving legal binding value to the E.U. Charter of Fundamental Rights and by providing the legal basis for the accession of the E.U. to the E.C.H.R. In Part III the exercise is closed by reminding the importance of the next battles still pending, that is to say, the need to reduce what is known as «implementation deficit» of these rights from the perspective of the «access-to-justice» legal thought and methodology. As it will be explained, the fundamental questions remaining on the agenda refer to the necessity of making rights effective at all levels (local, national and European levels) and providing the greatest access to justice for all citizens (judicial and non-judicial remedies). This would finally fill the gap between solemn declarations and the reality on the ground. Together with the conclusions, the author attempts to suggest the main guidelines that should inspire the human rights agendas of European, national and local Administrations for the next decade.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11353
Date: 2010


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