Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/11415
Title: Cuando la Postmodernidad es un metarrelato más, ¿en qué educación ciudadana formar al profesorado?
Other Titles: When Postmodernity is another meta-story, in which citizenship education shall we train teachers?
Authors: Triviño Cabrera, Laura
Chaves Guerrero, Elisa Isabel
Universidad de Málaga
Keywords: Educación ciudadana
Postmodernidad
Formación de docentes
Enseñanza de la historia
Globalización
Citizenship education
Postmodernity
Teacher education
History teaching
Globalization
Issue Date: 2020
Publisher: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS)
Abstract: El presente artículo es una reflexión teórica sobre la educación para la ciudadanía y su papel en la formación del profesorado de Ciencias Sociales. Partiendo de los planteamientos del profesor Ernesto Gómez, nos preguntamos la situación por la que atraviesa la Postmodernidad como posible “metarrelato” y sus repercusiones en educación para la ciudadanía global. El texto tiene como objeto que la comunidad educativa, especialmente, el profesorado de Ciencias Sociales, piense críticamente en la influencia del contexto postmoderno en la aparición de conceptos post- como postfeminismo, postmachismo, postverdad, postfacismo… que, en algunos casos, son seña de identidad de las nuevas generaciones de maestras y maestros en formación que integran nuestras aulas. Se establecen dos apartados fundamentales que ahondan en el paso de una educación ciudadana de la luz de la Modernidad a la pluralidad de colores de la Postmodernidad; para posteriormente, reflexionar sobre los pros y los contras de la Educación para la Ciudadanía Global en el contexto postmoderno. Finalmente, el artículo finaliza con la clave del interrogante que inicia este trabajo, la formación del profesorado de Ciencias Sociales en educación ciudadana.
This article is a theoretical reflection on education for citizenship and its role in the education of Social Sciences teachers. Starting from the proposals of Professor Ernesto Gómez, we ask ourselves the situation that Postmodernity is going through as a possible "meta-story" and its repercussions in global citizenship education. The purpose of the text is for the educational community, especially Social Sciences teachers, to think critically about the influence of the postmodern context on the appearance of post-concepts such as postfeminism, post-male chauvism, post-truth, post-fascism... which, in some cases, are pointed out of identity of the new generations of teachers and teachers in training who are part of our classrooms. Two fundamental sections are established that delve into the passage of a citizenship education from the light of Modernity to the plurality of colours of Postmodernity; to later reflect on the pros and cons of Global Citizenship Education in the postmodern context. Finally, the article ends with the question key that begins this work, the education of Social Sciences teachers in citizenship education.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11415
Appears in Collections:REIDICS nº 07 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2531-0968_2020_7_82.pdf317,62 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons