Student perceptions of the education environment in a Spanish medical podiatry school

DSpace/Manakin Repository

español português english

Student perceptions of the education environment in a Spanish medical podiatry school

Show full item record

Title: Student perceptions of the education environment in a Spanish medical podiatry school
Author: Palomo López, Patricia; Becerro de Bengoa Vallejo, Ricardo; Calvo Lobo, César; Tovaruela Carrión, Natalia; Rodríguez Sanz, David; Losa Iglesias, Marta Elena; López López, Daniel
Abstract: FUNDAMENTOS: El objetivo de este estudio era explorar las percepciones de los estudiantes sobre el entorno educativo (EE) en una escuela española de podología. Se compararon varios aspectos de EE por año académico en el programa. MÉTODOS: Este fue un estudio transversal usando un cuestionario para recoger las percepciones usando datos de una encuesta de 2015. Estudiantes de medicina podológica de la Universidad de Extremadura participaron en este estudio. EE fue evaluado con la herramienta DREEM (Dundee Ready Education Environment Measure). El cuestionario DREEM cubre cinco dominios de las percepciones de los estudiantes, incluyendo el aprendizaje, los profesores, las autopercepciones académicas, la atmósfera y las autopercepciones sociales. RESULTADOS: Doscientos treinta y cinco estudiantes participaron, resultando en una tasa de respuesta de 90.73%. Los participantes incluyeron un número similar de estudiantes de diferentes años en el programa, y la mayoría eran mujeres. El puntaje global de EE fue de 2.58 de 4, indicando que las percepciones de los estudiantes fueron más positivas que negativas. Aunque se detectaron algunas debilidades en esta escuela, los estudiantes vieron el EE de manera positiva en los cinco dominios del DREEM. El año académico en el programa no estuvo generalmente relacionado con las percepciones de EE. CONCLUSIONES: Los estudiantes de medicina podiátrica declararon, en general, que el EE era más positivo que negativo en nuestra escuela, según el cuestionario DREEM. Sin embargo, aunque los resultados son en general buenos, algunas áreas necesitan ser revisadas para hacer mejoras.BACKGROUND: The aim of this study was to explore students’ perceptions of the educational environment (EE) in a Spanish school of podiatry. Various aspects of EE were compared by academic year in the program. METHODS: This was a cross-sectional study using a questionnaire to collect perceptions using data from a 2015 survey. Podiatric medical students from Extremadura University participated in this study. EE was assessed with the Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM) tool. The DREEM questionnaire covers five domains of student perceptions, including learning, teachers, academic selfperceptions, atmosphere, and social self-perceptions. RESULTS: Two hundred thirty-five students participated, resulting in a 90.73% response rate. Participants included similar numbers of students from different years in the program, and most were women. The global EE score was 2.58 out of 4, indicating that students’ perceptions were more positive than negative. Although some weaknesses were detected in this school, students viewed the EE positively in all five DREEM domains. Academic year in the program were generally not related to perceptions of EE. CONCLUSIONS: Podiatric medical students declared, in general, that the EE was more positive than negative in our school, according to the DREEM questionnaire. However, although the results are on the whole good, some áreas need to be revised to make improvements.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11445
Date: 2018


Files in this item

Files Size Format View
s13047_018_0252_7.pdf 411.1Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Atribución 4.0 Internacional Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 4.0 Internacional

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales