Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/11624
Title: Banco de la experiencia
Other Titles: Bank of experience
Authors: Polo González, María Eugenia
Keywords: Relaciones intergeneracionales;Innovación educativa intergeneracional;Psicología;Sociología;Edadismo;Intergenerational relations;Intergenerational educational innovation;Psychology;Sociology;Ageism
Issue Date: 2019
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Banco de la Experiencia es el tercer proyecto intergeneracional de innovación educativa llevado a cabo en la Universidad Pontificia de Salamanca. Su objetivo es el empoderamiento etario para evitar el edadismo social imperante. Once alumnos del Programa Interuniversitario de la Experiencia de la UPSA se han convertido en profesores de once jóvenes de 4º de Educación Social (en el marco de las asignaturas de “Psicología de adultos y mayores y Sociología de adultos y mayores”). Los “senior” han tenido la oportunidad de participar activamente en la sociedad (en este caso en el marco universitario). Un derecho que, pese a que se recoge en la definición que hace la OMS de envejecimiento activo, habitualmente queda en papel mojado, propiciando un entorno poco o nada inclusivo. ¿A qué responde el nombre de la actividad? A que se ha invertido capital humano, experiencia, conocimiento y tiempo (por parte de los mayores) y los réditos, para los más jóvenes, han sido incontables lecciones de vida personal y profesional.
Banco de la Experiencia is the third intergenerational educational innovation project carried out at the Pontifical University of Salamanca. Its objective is the age empowerment to avoid the prevailing social ageism. Eleven students from the UPSA Interuniversity Experience Program have become professors of eleven young people from the 4th year of Social Education (within the framework of Psychology for adults and seniors and Sociology for adults and seniors). The seniors have had the opportunity to participate actively in society (in this case in the university context). A right that, although it is included in the WHO definition of active aging, usually remains on a piece of paper, fostering an environment that is not very inclusive. To what does the name of the activity respond? To what has been invested human capital,experience, knowledge and time (on the part of the elderly) and revenues, for the youngest, there have been countless lessons of personal and professional life.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11624
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2019.n1.v4.1502
Appears in Collections:Revista INFAD 2019 Vol. 4, Nº 1

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