Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/1181
Title: Ordenadores y aprendizaje en la tercera edad: Estudios internacionales desde 1990 a 2011
Other Titles: Computers and learning in the third age: international studies from 1990 to 2011
Authors: Alonso Díaz, Laura
Keywords: Persona de edad;Tecnologías de la información y la comunicación (TIC);Uso didáctico del ordenador;Enseñanza a distancia;Investigación histórica;Elderly Person;Information and communication technologies;Didactic Use of Computer;Distance study;Historical research
Issue Date: 2011
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: El propósito de esta investigación es discernir terminología adecuada para realizar búsquedas precisas en los tesauros internacionales para estudiar las tendencias de las investigaciones relacionadas con tercera edad y uso de los ordenadores desde 1990 hasta la actualidad. Mediante una búsqueda pormenorizada en bases de datos de marcado prestigio educativo internacional se seleccionaron 34 investigaciones en el área. Utilizando el método científico histórico y el método de análisis cualitativo de datos se observaron que las tendencias principales de los estudios sobre mayores y su uso del ordenador se dirigen hacia: la tipología de uso (fundamentalmente, e-mails); las motivaciones; los estilos y características del aprendizaje; la alfabetización tecnológica; los estudios intergeneracionales; y el e-learning.
The purpose of this research is to discern appropriate international terminology for precise searches in the international thesauri, as well as studying trends of international investigations relating to old people and use of computers since 1990. 34 Investigations in the area were selected in prestige international database. Using the historical and the qualitative method the main trends were founded: The type of use of these tools as a means of communication (essentially, e-mails); the motivations that promote learning technologies in the elderly; learning styles; technological literacy; intergenerational studies that use the computer to communicate; and e-learning.
URI: http://hdl.handle.net/10662/1181
ISSN: 2173-9536
Appears in Collections:DCEDU - Artículos
REDEX Nº 2 (2011)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2173-9536_2_11.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons