Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/11899
Title: La formación de la mujer en las enseñanzas medias profesionales durante la etapa dictatorial española. El bachillerato laboral administrativo en Extremadura
Other Titles: The education of women in the professional secondary education during the spanish dictatorship. Labor administrative bachelor in Extremadura
Authors: Rangel Preciado, José Francisco
Fernández Martín, María Inmaculada
Keywords: Bachillerato Laboral Administrativo;Mujer;Enseñanzas Medias Profesionales;Patronato Provincial de Enseñanzas Medias de Badajoz;Labor Administrative Bachelor;Women;Professional secondary education;Provincial Board os Secondary Education in Badajoz
Issue Date: 2016
Publisher: Grupo de Estudios de las Vegas Altas (GEVA)
Universidad de Extremadura, Grupo de Estudios de Historia Económica
Abstract: En este artículo se analiza la formación de la mujer en las enseñanzas medias profesionales durante la etapa franquista, y para ello nos hemos servido del estudio del caso concreto de la implantación del Bachillerato Laboral en la modalidad administrativa en la Provincia de Badajoz. En esta provincia se implantó esta modalidad del Bachillerato Laboral en tres centros de naturaleza muy diferente, lo que nos va a permitir realizar una comparativa. Estos centros son: (1) Colegio Santa María Assumpta de la Compañía de María en la ciudad de Badajoz, de titularidad privada, religioso y exclusivamente para alumnado femenino; (2) Colegio Nuestra Señora de Covadonga en Mérida, con las mismas características que el anterior; y (3) Instituto Laboral “Donoso Cortés”, de titularidad pública y con secciones masculina y femenina.
This article discusses the formation of women in the professional secondary education during the Franco stage. For it we have studie the specific case of the implementation of the Labor Bachelor (administration itinery) in the province of Badajoz. In this province, it was introduced this modality of the Labor Bachelor in three different education institutions, which will allow us to make a comparison. These institutions are: (1) College of Santa María Assumpta, belonging to Compañía de María (located in Badajoz), from private owner, religious character and exclusively for female students; (2) College of Nuestra Señora de Covadonga in Merida, with the same features as the previous one; and (3) the “Donoso Cortés” Labor Institute, from public owner and with male and female sections.
URI: http://hdl.handle.net/10662/11899
ISSN: 2253-7287
Appears in Collections:DECON - Artículos
Rev. Hist. Vegas Altas Nº 08 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2253-7287_8_27.pdf727,78 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons