Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/13355
Title: Concepción ecológica de la vida en el aula
Authors: Gutiérrez Moreno, Alex
Escorcia Caballero, Rolando
Keywords: Educación;Didáctica;Modelo ecológico;Hábitat académico;Education;Didactics;Ecological model;Academic environment
Issue Date: 2002
Publisher: Universidad de Extremadura, Facultad de Educación
Abstract: En el presente artículo se plantean los postulados del modelo ecológico de la comprensión de la estructura y dinámica de las vivencias del aula, como fundamento alternativo para el establecimiento de una postura didáctica que se corresponda con la cotidianidad y las demandas de los procesos educativos. Tales planteamientos se derivan, especialmente, de las propuestas teóricas de Doyle y las interpretaciones recientes de los autores, de Gimeno y Pérez y Shullman. Se parte de la premisa de que dado el avance comprensivo de la vida académica, es posible la estructuración de innovaciones didácticas que permitan el mejoramiento de la docencia y finalmente la calidad de la educación.
This articles deals with the principies of the ecological model of comprehension of the structure and dynamics of the classroom experiences, asan alternative claimfor the establishment of a didactic posture that corresponds to the daily lije and demands of the educative processes. These claims are derived especially from the theoretical proposals by Doy/e and the recent interpretations by Gimeno y Pérez y Shullman. It is based on the idea that given the comprehensive advance of the academic life it is possible the structuration of didactic innovations that contribute to the improvement of teaching and finally the quality in education.
URI: http://hdl.handle.net/10662/13355
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto nº 22 (2002)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_22_135.pdf385,59 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons