Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/14631
Title: Interiorización de la doble moral sexual en población universitaria. Influencia del uso de redes sociales y material de contenido sexual
Authors: González Marugán, Emma M.
metadata.dc.contributor.advisor: Felipe Castaño, María Elena
Keywords: Doble moral sexual;Empatía;Material sexual online;Relaciones interpersonales;Sexual double standard;Empathy;Online sexual material;Interpersonal relationships
Issue Date: 2022
Abstract: La Doble Moral Sexual (DMS) y el uso de material sexual online constituyen un tema de notable actualidad. Sin embargo, aún existe desconocimiento acerca de cómo impacta en nuestras relaciones íntimas el uso de material sexual en Internet. El objetivo del presente trabajo fue analizar el nivel de interiorización de la DMS en universitarios, investigar los cambios producidos a lo largo del tiempo y estudiar la influencia del consumo de material sexual online en la interiorización de patrones sexuales respecto al género. La investigación se realizó en dos fases. En la primera, se analizan las diferencias intergénero en los niveles de DMS de 531 estudiantes a lo largo de los años 2015-2019. En la segunda fase, se estudia cómo contribuye el consumo de material sexual online en la DMS de 483 universitarios. Se incluyen otras variables como la empatía y la violencia en las relaciones íntimas para entender el impacto del fenómeno estudiado. Se diseñó específicamente un instrumento para estudiar los patrones de consumo de material sexual vía online (CSRI-1). Se propone y se somete a comprobación estadística un modelo teórico sobre el que interpretar las relaciones encontradas. Los resultados evidencian cómo la DMS se ha reducido drásticamente en ambos géneros, especialmente en varones, presentando los universitarios cada vez estándares más igualitarios. Se encuentra una relación directa entre el consumo de material sexual online y la DMS y la violencia en las relaciones íntimas. La empatía se conforma como variable protectora, disminuyendo la influencia del material visualizado en nuestras relaciones.
Sexual Double Standard (SDS) and the exposure to Online Sexual Material are topics of considerable current importance. However, there is still a lack of knowledge about how the use of sexual material on the Internet impacts our intimate relationships. The aim of the present Thesis was: to analyze the level of internalization of SDS in a sample of university students, to investigate the SDS changes produced along the time, and to study the influence of the online sexual material consumption on the sexual patterns internalization regarding gender. The research was conducted in two phases. Firstly, the differences between genders in the SDS levels of 531 students were analyzed throughout the years 2015-2019. In the second phase, it was studied how the online sexual material consumption contributes to the SDS of 483 students. Other variables, such as empathy and intimate partner violence, are included to understand the impact of the investigated phenomenon. An instrument (CSRI-1) was specifically designed to analyze the patterns of online sexual material consumption. A theoretical model, useful to interpret the relationships encountered, was proposed and statistically verified. Results reveal that the SDS has been drastically reduced in both genders, and that students show progressively more egalitarian standards. A direct relationship is found between the online sexual material consumption and SDS, and violence in intimate relationships. Sexual material consumption is considered a risk factor, which contributes to sexism and violence. Empathy is formed as a protective variable, which reduces the influence of the visualized material on our relationships.
Description: Programa de Doctorado en Psicología
URI: http://hdl.handle.net/10662/14631
Appears in Collections:Tesis doctorales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TDUEX_2022_Gonzalez_Marugan.pdf4,46 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons