Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/15994
Title: Estrés y Burnout en profesores de educación física
Other Titles: The Burnout Syndrome in physical education teachers
Authors: Ramos González, Mario
Ramos Campos, Francisco
Vicente Castro, Florencio
Keywords: Burnout;Estrés docente;Profesor de educación física;Evaluación;Metaanálisis;Inventario de Burnout de Maslach;Burnout;Teacher stress;Physical education teacher;Evaluation;Meta-analysis;Maslach Burnout Inventory
Issue Date: 2022
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: En este trabajo se presenta una revisión selectiva sobre el Estrés y el Burnout en los profesores de educación física. La mayoría de los estudios llevados a cabo siguen el modelo tridimensional de Maslach y utilizan como instrumento de evaluación el Maslach Burnout Inventory (MBI) original o la versión para educadores (MBI-ES). El Burnout es un proceso progresivo que se desarrolla a lo largo del tiempo y tiene un efecto muy negativo en los profesores de educación física, llegando incluso al abandono de la actividad docente. La prevalencia del Síndrome de Burnout en los profesores de educación física es similar al de otras especialidades escolares (oscila del 10 al 30 %) o incluso más baja. En los profesores de Educación Física el proceso de quemarse es el resultado de la interacción conjunta de variables biológicas, psicológicas, sociales, organizacionales y las relacionadas con el contexto educativo.
This paper presents a selective review of Burnout Syndrome in Physical education teachers. Most of the studies carried out follow Maslach’s three-dimensional model and use the original Maslach Burnout Inventory (MBI) or the version for educators (MBI-ES) as an evaluation instrument. Burnout is a progressive process that develops over time and has a very negative effect on physical education teachers, even leading to the abandonment of teaching activity. The prevalence of BS in physical education teachers is similar to that of other school specialties (ranging from 10 to 30%) or even lower. In Physical Education teachers the burnout is the result of the joint interaction of biological, psychological, social, organizational variables and those related to the educational context.
URI: http://hdl.handle.net/10662/15994
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2022.n1.v2.2351
Appears in Collections:DPSAN - Artículos
Revista INFAD 2022 Nº 1, vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2022_1_2_269.pdf171,75 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons