Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16013
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLongobardi, Claudio-
dc.date.accessioned2022-10-28T08:24:58Z-
dc.date.available2022-10-28T08:24:58Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.issn0214-9877-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/16013-
dc.description.abstractEste estudio investiga la percepción y el conocimiento que los docentes tienen del psicólogo educativo para comprender mejor los tipos de colaboración que se pueden establecer entre los profesionales de la salud mental y los profesionales de la educación. El estudio involucró a 189 escuelas en Piemonte y 139 psicólogos. Dos cuestionarios basados en los que se utilizan más comúnmente en investigaciones similares en Italia. El primero cuestionario fue dirigido a docentes, mientras que el segundo fue dirigido a psicólogos. El análisis estadístico se realizó utilizando el paquete de software PASW 18.0. La estructura factorial del cuestionario se investigó utilizando el Análisis de Componentes Principales (PCA), siguiendo el Factor análisis con rotación oblimin directa y normalización Kaiser. Se utilizó el alfa de Cronbach como estimación de la fiabilidad. El análisis de los resultados indica que las actividades de los especialistas en educación y en salud mental no satisfacen las expectativas de los psicólogos sobre cómo se pueden aplicar sus habilidades en la escuela; por docentes, por otro lado, la sensación de desconfianza y miedo sobre el trabajo de los psicólogos afecta la calidad de este último y lo hace menos efectivo.es_ES
dc.description.abstractThis study investigates the perception and knowledge that teachers have of the educational psychologist in order to gain a better understanding of the types of collaboration that can be established between mental health professionals and education professionals. The study involved 189 schools in Piemonte and 139 psychologists. Two questionnaires based on those which are most commonly used in similar investigations in Italy were employed. The first questionnaire was addressed to teachers, while the second was addressed to psychologists. Statistical analysis was performed using the PASW 18.0 software package. The factorial structure of the questionnaire was investigated using Principal Component Analysis (PCA), following factor analysis with direct oblimin rotation and Kaiser normalization. Cronbach’s alpha was used as an estimate of reliability. Analysis of results indicates that the activities of specialists in education and in mental health do not satisfy psychologists’ expectations concerning how their skills can be applied in the school; for teachers, on the other hand, the sense of mistrust and fear about the psychologists’ work affects the latter’s quality and makes it less effective.es_ES
dc.format.extent14 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherAsociación INFADes_ES
dc.publisherUniversidad de Extremaduraes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPsychological interventiones_ES
dc.subjectSchool Psychologyes_ES
dc.subjectTeacher-Psychology interactiones_ES
dc.subjectPsychologistes_ES
dc.subjectPrincipal Component Analysis (PCA)es_ES
dc.subjectIntervención psicológicaes_ES
dc.subjectPsicología Escolares_ES
dc.subjectInteracción profesor-psicologíaes_ES
dc.subjectPsicólogoes_ES
dc.titleRelationships between psychology and school: Evaluation of potential evolutionary pathways and analysis of expectations and types of workes_ES
dc.title.alternativeRelaciones entre psicología y escuela: Evaluación de vías evolutivas potenciales y análisis de expectativas y tipos de trabajoes_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco6102.04 Psicología Escolares_ES
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes_ES
dc.subject.unesco6106.09 Procesos de Percepciónes_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationLongobardi, C. (2011). Relationships between psychology and school: Evaluation of potential evolutionary pathways and analysis of expectations and types of work. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD:Revista de Psicología, 1(3), 531-544es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversità degli Studi di Torino. Italiaes_ES
dc.identifier.publicationtitleInternational Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD: Revista de Psicologíaes_ES
dc.identifier.publicationissue1es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage531es_ES
dc.identifier.publicationlastpage544es_ES
dc.identifier.publicationvolume3es_ES
dc.identifier.e-issn2603-5987-
Appears in Collections:Revista INFAD 2011 Nº 1, Vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2011_1_3_531.pdf990,99 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons