Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16133
Title: Una sinergia necesaria de buenas prácticas: enseñanza y gestión académica en la universidad
Other Titles: A necessary synergy of best practices: teaching and academic management at university level
Authors: Jiménez Rosa, Tania
Muñoz, Darwin
Keywords: Calidad educativa;Mejora continua;Buenas prácticas;Gestión académica;Enseñanza universitaria;Evaluación;Educational quality;Continuous improvement;Good practices;Academic management;University teaching;Evaluation
Issue Date: 2022
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: La calidad educativa constituye una temática de primer orden tanto en el contexto nacional como internacional. El debate en la comunidad académica se centra en definir, de forma consensuada, cuáles son los principales desafíos que se ameritan atender para lograr la calidad educativa y cómo desde la comunidad global y local podemos brindar respuestas demaneramás eficiente y oportuna. Centraremos el debate en el subsistema de Educación Superior en el contexto de la República Dominicana, partiendo de los aspectos sobre los cuales existe mayor nivel consenso en la comunidad educativa a nivel global y continuando con aquellos menos estudiados en el contexto local. Es irrefutable la incidencia de la efectividad de la enseñanza en la calidad educativa, para lo cual, el establecimiento y desarrollo de dominios y competencias de los docentes universitarios es determinante. Sin embargo, poco se ha estudiado sobre la incidencia de la gestión académica en las prácticas de enseñanza en el contexto universitario. Este trabajo pretende demostrar la correlación entre las prácticas de gestión y de enseñanza, para la calidad de la educación superior. Por tanto, pretendemos clarificar, ¿qué se entiende por una enseñanza efectiva en las universidades dominicanas? ¿Qué se entiende por una buena práctica de enseñanza en el ámbito universitario? ¿Es suficiente tener buenas prácticas de enseñanza para lograr la calidad de la educación en el subsistema de Educación Superior? ¿Cuáles dinámicas y estilos de gestión académica propician buenas prácticas de enseñanza en la universidad? ¿Se evalúa con equiparable intención, frecuencia y énfasis el desempeño de los docentes y de los gestores académicos en el contexto universitario de la República Dominicana?.
Educational quality is a top-order issue both in the national and international context. The debate in the academic community is focused on defining, in a consensual way, what are the main challenges that need to be addressed in order to achieve educational quality and how, from the global and local community, we can provide responses in a more efficient and timely manner. We will focus the debate on the Higher Education subsystem in the context of the Dominican Republic, starting from the aspects on which there is a higher level of consensus in the educational community at a global level and continuing with those less studied in the local context. The incidence of the effectiveness of teaching in educational quality is irrefutable, for which the establishment and development of domains and competencies of university teachers is decisive. However, little has been studied about the impact of academic management on teaching practices in the university context. This work aims to demonstrate the correlation between management and teaching practices, for the quality of higher education. Therefore, we intend to clarify, what is meant by effective teaching in Dominican universities? What is meant by good teaching practice at the university level? Is it enough to have good teaching practices to achieve the quality of education in the Higher Education subsystem? What dynamics and styles of academic management foster good teaching practices at the university? Is the performance of teachers and academic managers evaluated with comparable intention, frequency and emphasis in the university context of the Dominican Republic?.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16133
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2022.n1.v2.2375
Appears in Collections:Revista INFAD 2022 Nº 1, vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2022_1_2_417.pdf93,13 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons