Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16682
Title: Optimismo y relaciones en el aula en alumnos con altas capacidades
Authors: Caño Sánchez, Maximiano del
Palazuelo Martínez, Marcela
Marugán de Miguelsanz, Montserrat
Velasco Conde, Susana
Catalina Sancho, Jesús Javier
Keywords: Superdotados;Optimismo;Humor;Profesores;Iguales;Highly gifted;Optimism;Teachers;Peer interaction
Issue Date: 2009
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Cuando se estudian las características de los superdotados son más frecuentes los desacuerdos que los consensos. Estas diferencias se muestran especialmente en los aspectos de personalidad y socialización. Desde la perspectiva de la psicología positiva nos interesamos por saber las relaciones entre capacidad intelectual y (a) optimismo y sentido del humor por un lado y (b) relaciones sociales en el aula. Participan 8 profesores y 109 estudiantes de 5º y 6º de Educación Primaria. Éstos responden a un cuestionario que evalúa interacción social en el aula, dos pruebas de evaluación del sentido del humor y optimismo y una batería de test de aptitudes generales y diferenciales. Se analizan los resultados y se discuten las conclusiones ofreciendo alternativas en la intervención educativa con alumnos de altas capacidades desde la perspectiva de promover personas sensatas, inteligentes, creativas y optimistas.
When the characteristics of the gifted are studied disagreements are more frequent than consensus. These differences appear specially in the aspects of personality and socialization. From the perspective of positive psychology we are interested in knowing the relations between intellectual capacity and (a) optimism and sense of humor on the one hand and (b) social relations in the classroom. 8 teachers and 107 students of 5th and 6th year of Primary Education took. They answer a questionnaire that evaluates social interaction in the classroom, two evaluation tests of sense of humor and optimism and a battery of tests of general and differential aptitudes. The results are analyzed and the conclusions are discussed to offer alternatives in the educational intervention with pupils of high capacities with a view to promoting sensible, intelligent, creative and optimistic people.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16682
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2009 Nº 1, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2009_1_1_617.pdf442,47 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons