Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16862
Title: Uso de estrategias apoyadas en TIC y virtualidad: una oportunidad para explorar las posibilidades del entorno digital
Other Titles: Use of strategies supported by ICT and virtuality: an opportunity to explore the possibilities of the digital environment
Authors: Forero Arango, Ximena
Segura Jiménez, Herlaynne
Sánchez Ávilez, Carmen Rosa
Keywords: Uso de computadores en educación;Tecnología educativa;COVID-19;Computer uses in education;Educational technology
Issue Date: 2023
Publisher: Universidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educación
Abstract: Durante el segundo semestre de 2021 el Laboratorio de Tecnología Educativa y Cultura Digital de la Facultad de Comunicaciones y Filología de la Universidad de Antioquia emprendió el diagnóstico de uso de estrategias apoyadas en TIC y virtualidad durante los años 2020 y 2021, en pregrado, durante el tiempo que duró la educación remota por la emergencia generada debido a la COVID19. El estudio se realizó desde un paradigma constructivista interpretativo, con enfoque cualitativo y desde la investigación basada en diseño. Los resultados dan cuenta de que tanto estudiantes como profesores trasladaron en la mayoría de los casos, sus prácticas tradicionales de la presencialidad a los entornos digitales. Algunos encontraron en esta situación una oportunidad para explorar de forma creativa los nuevos contextos que ofrece el ciberespacio y replantearse las nuevas dinámicas formativas de cara al futuro post pandemia. Los hallazgos de esta investigación pretenden aportar a la reflexión en el campo y a la formulación del Proyecto Educativo de la Facultad de Comunicaciones y Filología que se encuentra en construcción.
During the second semester of 2021, the Laboratory of Educational Technology and Digital Culture of the Faculty of Communications and Philology of the University of Antioquia undertook the diagnosis of the use of strategies supported by ICT virtuality during the years 2020 and 2021, in undergraduate, during the time that the remote emergency education generated by COVID-19 lasted. The study was carried out from an interpretive constructivist paradigm, with a qualitative approach and from design-based research. The results show that both students and teachers transferred in most cases their traditional practices from face-to-face to digital environments. Some found in this situation an opportunity to creatively explore the new contexts offered by cyberspace and rethink the new training dynamics for the post-pandemic future. The findings of this research aim to contribute to reflection in the field and to the formulation of the Educational Project of the Faculty of Communications and Philology that is under construction.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16862
ISSN: 1695-288X
DOI: 10.17398/1695-288X.22.1.57
Appears in Collections:RELATEC Vol. 22, nº 1 (2023)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1695-288X_22_1_57.pdf1,25 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons