Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/16933
Title: | La recuperación del Claustro del Convento de San Francisco de Palma de Jeroni Martorell a Alejandro Ferrant. Restauración científica frente unidad visual |
Other Titles: | The recovery of the cloister of the convent of San Francisco de Palma from Jeroni Martorell to Alejandro Ferrant. Scientific restoration versus visual unit |
Authors: | García Cuetos, María Pilar |
Keywords: | Convento de San Francisco de Palma;Martorell i Terrats, Jeroni (1866-1951);Ferrant Vázquez, Alejandro (1897-1976);Restauración científica;Scientific restoration |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones |
Abstract: | El presente trabajo se propone analizar la restauración del claustro de San Francisco de Palma, en atención a la aplicación en el mismo de la metodología de la restauración científica. De Jeroni Martorell a Alejandro Ferrant, dichas teorías fueron orilladas e incluso olvidadas, en beneficio de una visión unitaria del conjunto y su entonación y la imitación del efecto de la pátina. Para efectuar este análisis se tendrán en cuenta fuentes inéditas y un repertorio bibliográfico de referencia, así como trabajo de campo. El resultado final de las intervenciones supuso una restauración de esmerada resolución técnica, pero que no mantuvo el principio de la notoriedad de los elementos reintegrados y la estratificación contemporánea. This article aims to analyse the restoration of the cloister of San Francisco de Palma, in regard to the application of the scientific restoration methodology. From Jeroni Martorell to Alejandro Ferrant, these theories were neglected and even forgotten in favour of a unitary vision of the whole ensemble and its intonation and the imitation of the patina effect. In order to carry out this analysis, unpublished sources and a bibliographical list of reference will be taken into account, together with fieldwork. The final result of the interventions was a restoration of meticulous technical resolution, but which did not maintain the principle of the notoriety regarding the reintegrated elements and the contemporary stratification of the building. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/16933 |
ISSN: | 0213-2214 |
DOI: | 10.17398/2660-714X.42.93 |
Appears in Collections: | Norba Arte Nº 42 (2022) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0213-2214_42_93.pdf | 1,83 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License