Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/1823
Title: Luscofusco, un espacio para sentir
Other Titles: Luscofusco, a place to feel
Authors: Reyes Quintela, Laura
Keywords: Escuela libre;Escuela alternativa;Pedagogía no directiva;Entorno natural;Free School;Alternative school;Non-directive pedagogy;Natural environment
Issue Date: 2014-04-09
Publisher: Asociación INFAD y Universidad de Extremadura
Abstract: Luscofusco es un espacio infantil que ofrece una alternativa al sistema educativo tradicional a niños y niñas de 2 a 6 años. Comenzamos nuestra andadura en Oza, una pequeña aldea en la provincia de A Coruña, restaurando una antigua unitaria cerrada años atrás. Hemos puesto la ilusión en recuperar la esencia de las antiguas escuelas rurales, y al mismo tiempo dinamizar la zona, inspirándonos en filosofías como las de Montessori, Pestalozzi, Malaguzzi…. Somos un nuevo concepto de espacio infantil en el que nuestro papel es el de guiarles para lograr el desarrollo de todas sus competencias cognitivas, motoras, emocionales, afectivas, inter e intrapersonales; a través del juego, la convivencia y la experiencia. Todo ello en un ambiente familiar, cuidadosamente preparado, situado en un entorno natural. Nos basamos en el respeto al niño y niña, a sus intereses, a sus motivaciones para convertirles en protagonistas de su aprendizaje asumiendo un papel de mediadoras en este proceso, utilizamos una metodología no directiva y ofrecemos una atención individualizada.
Luscofusco is a children’s daycare that offers an alternative to the traditional school for children 2 to 6 years old. We began our adventure in Oza, a small village in the province of A Coruña, restoring an old rural school which had been closed years ago. Inspired by philosophies as Montessori, Pestalozzi, Malaguzzi our goal is to recover the essence of the old rural schools, and at the same time energize the area in which we are located. We are a new concept of preschool in which our role is to guide children as they develope cognitive, motor, emotional, affective, inter and intrapersonal skills through play, coexistence and experience. All this, in a carefully prepared family atmosphere situated in a natural environment. We base our work on respect for kids, their interests and their motivation to turn them into the protagonists of their learning. We assume a role of mediators in this process, use a non-directive approach and offer individual attention.
URI: http://hdl.handle.net/10662/1823
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2014 Nº 1, Vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2014_1_3_71.pdf78,54 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons