Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/18451
Title: El prejuicio hacia el color de piel y la complexión física en una muestra de niños de Educación Infantil
Authors: Solbes Canales, Irene
Lucas Molina, Beatriz
Calderón López, Sonsoles
Keywords: Prejuicio;Sesgos;Etnia;Complexión física;Niños;Prejudice;Biases;Ethnicity;Physical complexion;Children
Issue Date: 2006
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: En este estudio se analizan las actitudes de 67 niños y niñas de Educación Infantil (de 3 a 7 años) hacia 4 dibujos de figuras que representan a niños y niñas que difieren entre sí en el color de la piel (negros y blancos) y la complexión física (“delgados” y “gordos”). Se diseñó una entrevista clínica semi-estructurada con una serie de tareas con el fin de estudiar las preferencias y rechazos como compañero de juego, la atribución de adjetivos (roles de “bueno” y “malo” en una historia imaginaria), y la identificación (positiva, negativa e ideal) de los participantes respecto a las figuras de los dibujos. Los resultados mostraron un fuerte efecto de la complexión física en las preferencias, rechazos y atribución de los adjetivos. La mayoría de los participantes reveló claros sesgos positivos hacia las figuras delgadas y sesgos marcadamente negativos hacia las que representan a niños y niñas gordos. La etnia también determinó las nominaciones de los participantes, aunque más moderadamente que la complexión física: se observaron sesgos positivos hacia las figuras de niños blancos y sesgos negativos hacia las figuras de niños negros.
This study analyzes the attitudes of 67 children in Early Childhood Education (3 to 7 years old) towards 4 drawings of figures representing boys and girls who differ from each other in skin color (black and white) and physical complexion ("thin" and "fat"). A semi-structured clinical interview was designed with a series of tasks in order to study the preferences and rejections as a playmate, the attribution of adjectives (roles of "good" and "bad" in an imaginary story), and the identification (positive, negative and ideal) of the participants with respect to the figures of the drawings. The results showed a strong effect of physical complexion on preferences, rejections and attribution of adjectives. Most participants revealed clear positive biases towards thin figures and markedly negative biases towards those representing fat boys and girls. Ethnicity also determined participants' nominations, although more moderately than physical complexion: positive biases toward white child figures and negative biases toward black child figures were observed.
URI: http://hdl.handle.net/10662/18451
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2006 Nº 1, Vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2006_1_3_429.pdf406,73 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons