Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/19347
Títulos: Safety and Health Measures for COVID-19 Transition Period in the Hotel Industry in Spain
Autores/as: Robina Ramírez, Rafael
Medina Merodio, José Amelio
Moreno Luna, Libertad
Jiménez Naranjo, Héctor Valentín
Sánchez-Oro, Marcelo
Palabras clave: Covid-19;Industria de turismo;Transición;Autoridades sanitarias;Pandemia;Gestores hoteleros;Tourism industry;Transition;Health authorities;Pandemic;Hotel managers
Fecha de publicación: 2021
Editor/a: MDPI
Resumen: The health crisis caused by the outbreak of the COVID-19 disease has devastated the worldwide hospitality sector. The current situation has led many countries to implement drastic rules to stop the spread of the virus. According to the Spanish health authority decisions need to be made in the context of uncertainty and lack of knowledgeable experiences through a gradual and asymmetric de-escalation process planned in four phases. Although the vast majority of studies refer to economic risks and impacts on tourist flows and economic income, few of them explicitly investigates safety and health measures that hotel managers should implement to their customers. Over a population of 12,740 hotels, 823 Spanish hotel managers have been involved in a participatory study. With the aim of assessing the actions taken to stop the spread of the virus, empirical research was implemented. A model presented four variables and 13 indicators which have been previously tested among hotel managers in the tourism sector. Five conclusions are drawn from the hypotheses: (1) Mass testing surveillance in customers and employees should be quick, affordable, and homogeneous throughout the European Union. (2) Training measures need to be taken by both public authorities and the private sector to reach a knowledgeable crisis management team with high commitment to the customer’s health and safety. (3) Protocols established by public authorities should be observed and adjusted gradually not only in hotels but also in tourist arrivals. (4) Healthy measures need to be periodically updated. (5) Each hotel should set up a surveillance process to guarantee the safety to their customers.
La crisis sanitaria provocada por el brote de la enfermedad COVID-19 ha devastado el sector de la hostelería en todo el mundo. La situación actual ha llevado a muchos países a aplicar normas drásticas para frenar la propagación del virus. Según la autoridad sanitaria española, las decisiones deben tomarse en un contexto de incertidumbre y falta de experiencias bien fundamentadas mediante un proceso de desescalada gradual y asimétrico planificado en cuatro fases. Aunque la gran mayoría de los estudios se refieren a los riesgos económicos y a las repercusiones sobre los flujos turísticos y los ingresos económicos, pocos de ellos investigan explícitamente las medidas de seguridad y salud que los directores de hotel deben aplicar a sus clientes. Sobre una población de 12.740 hoteles, 823 directores de hoteles españoles han participado en un estudio participativo. Con el objetivo de evaluar las medidas adoptadas para frenar la propagación del virus, se llevó a cabo una investigación empírica. Se presentó un modelo con cuatro variables y 13 indicadores que han sido probados previamente entre los directores de hoteles del sector turístico. De las hipótesis se extraen cinco conclusiones: (1) La vigilancia de pruebas masivas en clientes y empleados debe ser rápida, asequible y homogénea en toda la Unión Europea. (2) Es necesario que tanto las autoridades públicas como el sector privado adopten medidas de formación para conseguir un equipo de gestión de crisis bien informado y altamente comprometido con la salud y la seguridad del cliente.
URI: http://hdl.handle.net/10662/19347
DOI: 10.3390/ ijerph18020718
Colección:DEFYC - Artículos

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