Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19892
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGroves, Tamar-
dc.contributor.authorCáceres Muñoz, Jorge-
dc.contributor.authorHernández Huerta, José Luis-
dc.date.accessioned2024-02-05T11:11:09Z-
dc.date.available2024-02-05T11:11:09Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.issn1478-3398-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/19892-
dc.description.abstractEducationalists can be agents of change. This is one of the ideas that best character-izes the pedagogical legacy of Célestin Freinet. The French educator has been studiedfor his contributions to the popular and rural school, usually through the study of histechniques. However, we maintain that his pedagogical legacy in the Spanish contextalso included a decisive contribution to the empowerment of teachers by fomentinga dense net of self-training initiatives. This paper analyses the mechanisms charac-terizing the diffusion of Freinet’s ideas in Spain and their contribution to the emer-gence of an autonomous, active and critical professional identity among teachers. We centre our attention on two significant moments of the Freinet Movement in theSpanish context: the Second Republic and the Transition to Democracy. Our analysisshows the interaction of the movement with these two decisive moments in Spanishhistory highlighting both the similarities and differences in the configuration ofwhat we call a pedagogy of resistance.es_ES
dc.description.abstractLos profesionales de la educación pueden ser agentes de cambio. Esta es una de las ideas que mejor identifican el legado pedagógico de Célestin Freinet. El educador francés ha sido estudiado por sus aportaciones a la escuela popular y rural, habitualmente, a través del estudio de sus técnicas. Sin embargo, en este trabajo fundamentamos que su legado pedagógico, en el caso español, incluye también una decisiva contribución para el empoderamiento de los docentes, representado en una densa red de iniciativas de autoformación. Este trabajo analiza los mecanismos que caracterizaron la difusión de las ideas de Freinet en España y su contribución al surgimiento de una identidad profesional autónoma, activa y crítica entre los docentes. Para ello se estudian dos momentos significativos del Movimiento Freinet en el contexto español: el de la II República y el de la Transición a la Democracia. El análisis muestra el desarrollo del Movimiento Freinet en estos dos decisivos momentos en la historia de España, destacando los elementos tanto comunes como diferenciadores que dieron lugar a lo que podríamos denominar Pedagogía de la Resistencia.es_ES
dc.format.extent17 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherLiverpool University Presses_ES
dc.subjectFreinet, Célestin 1896-1966-
dc.subjectFormación docentes-
dc.subjectTeacher training-
dc.subjectEducación-
dc.subjectEducation-
dc.subjectEspaña-
dc.subjectSpain-
dc.titleResistance through Teachers’ Professional Development: Revisiting the Spanish Freinet Movementes_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsclosedAccesses_ES
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes_ES
dc.subject.unesco5803.02 Preparación de Profesores-
dc.subject.unesco5803 Preparación y Empleo de Profesores-
dc.subject.unesco5506.07 Historia de la Educación-
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationGroves, T., Cáceres Muñoz, J., Hernández Huerta, J. l. (2023). Resistance through Teachers’ Professional Development: Revisiting the Spanish Freinet Movement. Bulletin of Hispanic Studies, 100(1), 79-95. ISSN 1478-3398es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educaciónes_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educación-
dc.contributor.affiliationUniversidad de Valladolid-
dc.relation.publisherversionhttps://www.liverpooluniversitypress.co.uk/doi/10.3828/bhs.2023.8es_ES
dc.identifier.publicationtitleBulletin of Hispanic Studieses_ES
dc.identifier.publicationissue1es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage79es_ES
dc.identifier.publicationlastpage95es_ES
dc.identifier.publicationvolume100es_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-0494-6085-
dc.identifier.orcid0000-0002-2405-9731-
dc.identifier.orcid0000-0001-8876-5451-
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bhs_2023_8.pdf
???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.accessRestricted???
148,35 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons