Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19939
Title: Design, development, testing and validation of a Photonics Virtual Laboratory for the study of LEDs
Authors: Naranjo Correa, Francisco Luis
Martínez Borreguero, María Guadalupe
Pérez Rodríguez, Ángel Luis
Pardo Fernández, Pedro José
Keywords: Fotónica;Photonic;Laboratorio virtual;Virtual laboratory;LED;LED;e-learning;e-learning;Didáctica;Didactics
Issue Date: 2014-07-17
Publisher: SPIE: Society of Photo-Optical Instrumentation Engineers
Abstract: Este trabajo presenta el diseño, desarrollo, prueba y validación de un Laboratorio Virtual Fotónico, destacando el estudio de los LEDs. El estudio se ha realizado desde un punto de vista conceptual, experimental y didáctico, utilizando plataformas de e-learning y m-learning. En concreto, se han desarrollado herramientas didácticas que ayudan a que nuestros alumnos realicen un aprendizaje significativo. Se ha aunado el aspecto científico, como es el estudio de los LEDs, con técnicas de generación y transferencia de conocimiento a través de la selección, jerarquización y estructuración de la información mediante mapas conceptuales. Para la validación de los materiales didácticos desarrollados, se han utilizado procedimientos con diversos instrumentos de evaluación para la recogida y tratamiento de datos, aplicados en el contexto de un diseño experimental. Adicionalmente, se ha realizado un análisis estadístico para determinar la validez de los materiales desarrollados. La evaluación ha sido diseñada para validar las aportaciones de los nuevos materiales desarrollados sobre el método tradicional de enseñanza, y cuantificar los aprendizajes alcanzados por los alumnos, con el fin de extraer conclusiones que sirvan de referencia para su aplicación en los procesos de enseñanza y aprendizaje, y validar de forma integral el trabajo realizado.
This work presents the design, development, testing and validation of a Photonic Virtual Laboratory, highlighting the study of LEDs. The study was conducted from a conceptual, experimental and didactic standpoint, using e-learning and m-learning platforms. Specifically, teaching tools that help ensure that our students perform significant learning have been developed. It has been brought together the scientific aspect, such as the study of LEDs, with techniques of generation and transfer of knowledge through the selection, hierarchization and structuring of information using concept maps. For the validation of the didactic materials developed, it has been used procedures with various assessment tools for the collection and processing of data, applied in the context of an experimental design. Additionally, it was performed a statistical analysis to determine the validity of the materials developed. The assessment has been designed to validate the contributions of the new materials developed over the traditional method of teaching, and to quantify the learning achieved by students, in order to draw conclusions that serve as a reference for its application in the teaching and learning processes, and comprehensively validate the work carried out.
URI: http://hdl.handle.net/10662/19939
ISSN: 0277-786X
DOI: 10.1117/12.2070561
Appears in Collections:DDCEM - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
92891T.pdf749,19 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons