Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21028
Title: Hermenéutica y pedagogía. La práctica educativa en el discurso sobre la educación
Other Titles: Hermeneutics and pedagogy. Educational practice in the speech about education
Authors: García Bravo, William
Martín Sánchez, Miguel Á., 1978-
Keywords: Hermeneútica;Pedagogía;Teoría;Validación;Práctica;Hermeneutics;Pedagogy;Theory;Validation;Practice
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad de Alcalá: Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Abstract: En el presente trabajo reflexionamos sobre la relación que existe entre la práctica educativa y el discurso teórico sobre la práctica. Partiendo de un planteamiento hermenéutico, analizamos la relación que en pedagogía existe entre los temas de la certidumbre, la validación y la evidencia en los métodos cualitativos. En este sentido, la propuesta de un «círculo hermenéutico de interpretaciones », para la comprensión de un texto o una práctica educativa que es susceptible de ser leída como un texto, es un predicamento que no resuelve del todo la tarea mencionada. Proponemos un nivel de validación que permita romper el círculo de libres interpretaciones, llegando a alcanzarlo a través del análisis y la reflexión de tres caminos: la fuerza del argumento, el consenso de los científicos y la práctica educativa. Se concluye con la idea de que la práctica educativa misma es la mejor fuente de validación de la teoría.
In this paper we reflect on the relationship between educational practice and the theoretical discourse on the practice. From a hermeneutic approach, we analyzed the relationship, within the pedagogical field, between the issues of certitude, validation and evidence to qualitative inquiry. In this regard, the proposal of a «hermeneutical circle of interpretations» built up by numerous interpreters when a text or a fact-resembled text is under scrutiny does not resolve the above mentioned task. We propose a reasonable level of validation in order to break down the circle of free interpretations, being achieved through analysis and reflection of three channels: the strength of interpretative argument, the scholar community consensus and the educational practice itself. It concludes with the idea that educational practice itself is the best way to validate the theory.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21028
ISSN: 1577-0338
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2445-2866_55_78.pdf441,87 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons