Parenting “ibrido” tra continuità culturale e nuovi modelli

DSpace/Manakin Repository

español português english

Parenting “ibrido” tra continuità culturale e nuovi modelli

Show full item record

Title: Parenting “ibrido” tra continuità culturale e nuovi modelli
Author: Donatella, Scarzello; Angelica, Arace
Abstract: Cuando las familias migran, la cultura de origen y la nueva cultura pueden entrar en conflicto, impactando en las prácticas de crianza y valores educativos. Los objetivos principales de este estudio son: 1) comparar las prácticas parentales y los valores educativos entre las locales y las madres inmigrantes en Italia; 2) describir los determinantes de la crianza de los hijos (variables demográficas y socioculturales) en ambas muestras. El estudio empírico se ha realizado con 101 madres (42,6 % italianos y 57,4 % inmigrantes de Europa del Este, África y América del Sur) con niños de 6 a 11 años de edad. Los datos fueron recogidos por medio de cuestionario de auto-informe sobre las prácticas parentales y valores de la educación. No hay diferencias en las prácticas parentales entre madres italianas e inmigrantes. En las madres locales e inmigrantes se aprecian diferentes valores sobre la educación y se promueven diferentes metas de socialización: independencia, asertividad y creatividad que son las más importantes para las madres italianas, mientras que la obediencia y la identidad religiosa son las principales para las madres inmigrantes. Los resultados se discuten en relación al concepto de aculturación y el de padres "híbridos".When families migrate, culture of origin and new culture may conflict, with an important impact on parenting practices and educational values. The main goals of this study are: 1) to compare parental practices and educational values between local and immigrant mothers in Italy; 2) to describe determinants of parenting (demographic and sociocultural variables) in both samples. The empirical study has been conducted with 101 mothers (42.6% Italian and 57.4% immigrant from Eastern Europe, Africa and South America) with children aged 6-11 years. Data were collected by means of self-report questionnaire on parental practices and educational values. No differences in parental practices between Italian and immigrant mothers were found, whereas local and immigrant mothers appreciate different educational values and promote different socialization goals: independence, assertiveness and creativity are most important for Italian mothers, while obedience and religious identity are primary for immigrant mothers. Results are discussed referring to the concept of acculturation and “hybridised parenting”.
URI: http://hdl.handle.net/10662/2617
Date: 2012


Files in this item

Files Size Format View
0214-9877_2012_1_1_215.pdf 258.8Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales