Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/2872
Title: Referentes del profesorado de educación primaria al establecer la disciplina en el aula: ¿mantienen un esquema preconcepcional?
Other Titles: Primary education teachers’ points of reference regarding classroom discipline: a preconceptional-based scheme?
Authors: Zamudio Villafuerte, Rosalba
Badía Martín, María del Mar
Gotzens Busquets, Concepción
Keywords: Gestión en el aula;Proceso instrucción;Preconcepciones;Docentes;Conocimientos;Classroom management;Teachers;Instructional process;Preconceptions;Knowledge
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación
Source: ZAMUDIO VILLAFUERTE, R; BADÍA MARTÍN, M.M; GOTZENS BUSQUETS, C.2013.Referentes del profesorado de educación primaria al establecer la disciplina en el aula: ¿mantienen un esquema preconcepcional? Campo Abierto, 32(2), pp. 97-116 ISSN:0213-9529 -
Abstract: La disciplina en el aula ha sido por mucho tiempo descuidada, por lo que el profesorado ha hecho uso de recursos procedentes de sus preconcepciones e intuiciones. Pero ¿cuáles son los conocimientos del profesor en temas de disciplina escolar, y bajo qué percepciones la establece en el aula? El presente artículo da cuenta de los hallazgos con respecto a los referentes conceptuales del profesorado. La muestra fue voluntaria en una población de 504 profesores distribuidos en tres zonas escolares del Estado de México. Los resultados muestran los conocimientos del profesorado en temas de disciplina escolar y los confronta frente a marcos teóricos formales para probar la injerencia de las preconcepciones en un tema de fundamental impacto en el proceso de la instrucción (Genovard Roselló, C y Gotzens Busquets, C, 1990)
Discipline in the classroom has long been neglected, so the teacher has used resources from their preconceptions and intuitions. But which is the teacher’s knowledge as regards school discipline issues, and under what perceptions does he/she set it in the classroom? T to participate in a training program. We decided to work on a volunteer sample of a population of 504 teachers divided into three school zones located at the State of Mexico. The results show which knowledge teachers have as regards school discipline. We confront these formal theoretical results to prove the interference of preconceptions in a matter of fundamental impact on the instructional process
URI: http://hdl.handle.net/10662/2872
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 32, nº 2 (2013)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_2013_32_2_97.pdf1,38 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons