Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/3014
Title: Tecnología y literatura como herramientas de empoderamiento para personas con discapacidad física
Authors: Rodríguez Herrero, Montserrat
Menéndez, José Manuel
Keywords: Empoderamiento;Diversidad Funcional Física (DFF);Comunidad virtual;Televisión HbbTV;Empowerment;Physical Functional Diversity;Virtual Community;Interactive TV (HbbTV)
Issue Date: 2012
Publisher: Universidad de Extremadura
Asociación INFAD
Source: RODRÍGUEZ HERRERO, M.; MENÉNDEZ, J. M. 2012. Tecnología y literatura como herramientas de empoderamiento para personas con discapacidad física. "INFAD", 1 (3), pp. 393-401. ISSN 0214-9877
Abstract: Esta propuesta forma parte del proyecto de investigación “MuseoConstruídoYmiJardínCerebral” que se está realizando con la Beca Predoctoral del Campus de Excelencia Internacional, dentro del Programa Internacional de Captación de Talento (PICATA) del Campus de Moncloa. Dicha investigación está codirigida por el Grupo de Aplicación de Telecomunicaciones Visuales, Departamento de Señales, Sistemas y Radiocomunicaciones de la E.T.S.I. de Telecomunicación de la Universidad Politécnica de Madrid y por el Departamento de Didáctica de la Expresión Plástica de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense de Madrid. El proyecto consiste en el diseño e implementación de Actividades Artísticas, en colaboración con algunos museos de Arte Contemporáneo, que se publicarán en un Espacio Virtual (Comunidad Virtual) específico y en la TV Interactiva (HbbTV), para que puedan ser realizadas por personas con Diversidad Funcional Física mejorando con ello su calidad de vida. Presentamos una de las actividades de implementación del proyecto, el taller de Literatura “Escribir Adrede”, que se realiza en el CAMF de Leganés (Centro de Atención a Personas con Discapacidad Física), en que se combinan arte y tecnología de forma magistral; a partir del cual se nutren un Blog, varios libros y revistas publicados, el programa de radio en Eco Leganés y actividades de video-creación de estudiantes de Bellas Artes.
This proposal is part of the investigation project “MuseoConstruídoYmiJardínCerebral” (ConstructedMuseumAndMyCerebralGarden), which is being carried out with the support of the scholarship from the Campus of International Excellence, within the frame of the International Programme for Talent Capture (PICATA) of Moncloa’s Campus. The above mentioned investigation is co-directed by the Group of Application of Visual Telecommunications, Department of Signal Waves, Systems and Radio Communications of the E.T.S.I. Telecommunication of the Madrid Polytechnic University and by the Department of Didactics of Plastic Expression from the Faculty of Fine Arts at the Madrid Complutense University. The project consists of the design and implementation of Artistic Activities in collaboration with some museums of contemporary art. Such activities will be published in a specific Virtual Space (Virtual Community) as well as broadcasted at the Interactive TV (HbbTV), so that they can be accessed and performed by people with Physical Functional Diversity, thereby improving their quality of life. We present one of the activities we work with, the workshop of Literature “Writing Purposely”, held in Leganés CAMF (Centre for Comprehensive Care of People with Physical Disabilities), which combine art and technology masterfully. The data from this workshop will then feed on a blog, publish several books and magazines, the radio programme in Eco Leganés and video-creation activities of students of Fine Arts.
URI: http://hdl.handle.net/10662/3014
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2012 Nº 1, Vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2012_1_3_393.pdf6,27 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons