Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/3199
Title: El aula como escenario de la diversidad: análisis de las prácticas educativas del profesorado de Educación Infantil y Primaria
Other Titles: The classroom as a stage of diversity: analysis of teaching practices of Pre-Primary and Primary Education teachers
Authors: Navarro Montano, María José
Gordillo Gordillo, Maria
Keywords: Práctica educativa;Educación inclusiva;Educación en la diversidad;Aulas inclusivas;Educative practice;Inclusive education;Education in the diversity;Inclusive classrooms
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación
Abstract: En este trabajo analizamos prácticas educativas responsables basadas en la investigación reflexiva, prácticas basadas en la comunicación y la participación en clase, y la intervención educativa del profesorado en aulas inclusivas para educar en la diversidad. A continuación presentamos el diseño de una investigación realizada en centros de educación infantil y primaria, cuyo objetivo principal es estudiar la intervención del profesorado en el aula, para ello hemos seguido una metodología de investigación cualitativa. La discusión sobre los resultados obtenidos y las conclusiones de la investigación se presentan organizadas en torno a cuatro temas de interés para el profesorado: prácticas educativas basadas en la reflexión, responsabilidad, comunicación y participación, educación en la diversidad y la inclusión educativa.
In this work, we analyze the responsible educational practices based on reflective research, the practices based on the participation and communication in class and the educative intervention of teachers in inclusive classrooms in order to educate in diversity. After this, we present the design of a research carried out in pre-primary and primary schools, whose main objective is to study the intervention of teachers in the classroom. For this, we have followed a qualitative methodology research. Discussion on the results obtained and the conclusions of the research appear organized around four interesting topics for the teachers: educative practices based on reflection; responsibility, communication and participation; education in diversity and educative inclusion.
URI: http://hdl.handle.net/10662/3199
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 33, nº 2 (2014)
DPSAN - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_2014_33_2_115.pdf239,37 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons