Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/3201
Title: ¿Tienen vigencia los dilemas clásicos de Kohlberg en Educación Moral?. Un estudio de campo
Other Titles: Have kohlberg’s Classical Dilemmas come into effect in moral education today? A field study
Authors: Linde Navas, Antonio
Keywords: Psicología y educación;Dilemas morales;Educación moral;Desarrollo moral;Psychology and education;Moral dilemmas;Moral education;Moral development
Issue Date: 2009
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación
Abstract: Contextualizamos esta investigación en el marco general de la teoría de Kohlberg sobre el desarrollo del juicio y el razonamiento moral, así como en su aplicación a la educación. Seguidamente, tomamos los dilemas morales ficticios que utilizaron Kohlberg y sus discípulos para crear conflicto cognitivo entre los estudiantes y los pasamos a una muestra de 62 estudiantes universitarios. Este trabajo de campo nos ha permitido concluir que los dilemas clásicos de Kohlberg y colaboradores han perdido su carácter controvertido, pues eran culturalmente relativos. Por ello, no pueden utilizarse eficazmente en educación. Concluimos con unas propuestas para utilizar en el aula, de manera eficaz, dilemas morales reales, actuales y más cercanos a los adolescentes y jóvenes de hoy.
The context of this research is set in the general picture of Kohlberg’s theories about the development of judgment and moral reasoning together with their application to education. We take the fictitious moral dilemmas that Kohlberg and his followers used to create mental conflict among the students and we test them with a sample of 62 university students. This field study led us to the conclusion that the classical dilemmas of Kohlberg and his collaborators have lost their controversial character since they were culturally relative. For this reason they cannot be used effectively in education. We conclude with some proposals which may be used effectively in the classroom. These are real moral dilemmas and are current and more in touch with adolescents and young people in today’s world.
URI: http://hdl.handle.net/10662/3201
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 28, nº 2 (2009)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_2009_28_2_137.pdf846,96 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons