Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/3469
Title: Unfolding individual differences in the CLIL primary classroom: comparing "Social science" and "Natural science". A study of motivation, anxiety and willingness to communicate in 5th grade in Extremadura
Authors: Píriz Rico, Beatriz
metadata.dc.contributor.advisor: Alejo González, Rafael
Keywords: Diferencias individuales;Ciencias naturales;Ciencias sociales;Motivación;Ansiedad;Content and Language Integrated Learning (CLIL);Willingness to Communicate (WTC);Individual Differences;Natural Science;Social Science;Motivation;Anxiety
Issue Date: 2015-10-27
Abstract: Esta disertación final analiza la influencia de algunas diferencias individuales (IDs) en una clase de 5º grado (Educación Primaria) asistiendo a una escuela estatal de enseñanza concertada ubicada en Badajoz (España) y participó en 'Ciencias Sociales' y 'Ciencias Naturales' como materias separadas por primera vez en el sistema educativo español. Combinando la metodología cualitativa y cuantitativa, nos proponemos analizar el papel de los tres importantes IDs identificados por la literatura. En primer lugar, medimos la motivación general, la voluntad de comunicar y la ansiedad en el aula de 23 estudiantes mediante cuestionarios cuantitativos existentes (AMTB, WTCS y WTC-Meter y FLCAS). En segundo lugar, utilizando un cuestionario cualitativo, analizamos su perfil docente, actitudes y percepciones sobre estos IDs. Entre los resultados más importantes obtenidos en nuestra encuesta a los estudiantes, podemos destacar que "el Maestro" (95,29%) y "la escuela' (86,23%) recibieron las más altas puntuaciones de motivación. Además, hay una diferencia sustancial entre las niñas (85,26%) y los varones (68,33%) dentro de la dimensión de la “confianza en sí mismo". También podemos concluir que la dualidad social-natural es en última instancia una 'intra-AICLE' fuente de contrastes. El análisis del profesor fue que 'Ciencias Sociales' era más difícil para los estudiantes debido a sus densos y complejos contenidos. En consecuencia, se procedió a implementar algunas adaptaciones, tratando de hacer que sea menos difícil para los estudiantes, lo que finalmente se tradujo en "Ciencias Naturales" el más cercano a la materia "real" CLIL en este contexto. Esto se demuestra por el hecho de que los estudiantes presentaron niveles más altos de ansiedad negativamente correlacionado con el rendimiento académico (-, 541 **) y positivamente con la voluntad de comunicarse (, 557 **). Estos resultados han arrojado nueva luz sobre la fuerza de motivación docente y la importancia de un enfoque equilibrado cuando más de un tema CLIL se enseña a los estudiantes de primaria.
This final dissertation analyses the influence of some Individual Differences (IDs) in a class of 5th graders (Primary Education) attending a co-educational state-run school located in Badajoz (Spain) and involved in ‘Social Science’ and ‘Natural Science’ as separate subjects for the first time in the Spanish educational system. Combining both a quantitative and a qualitative methodology, we aim to explore the role of three important IDs identified by the literature. Firstly, we measure the general motivation, the willingness to communicate and classroom anxiety of 23 students by using existing quantitative questionnaires (AMTB, WTCS and WTC-Meter, and FLCAS). Secondly, by using a qualitative questionnaire, we analyse their teacher profile, attitudes and perceptions concerning these IDs. Among the most important results obtained from our survey of the students, we can highlight that ‘the teacher’ (95,29%) and ‘the school’ (86,23%) received the highest motivational scores. Furthermore, there is a substantial difference between girls (85,26%) and boys (68,33%) within the ‘self-confidence’ dimension. We can also conclude that the Social-Natural duality is ultimately an ‘intra-CLIL’ source of contrasts. The teacher’s analysis was that ‘Social Science’ was harder for students because of its dense and complex contents. Consequently, she proceeded to implement some adaptations, trying to make it less difficult for students, which finally resulted in ‘Natural Science’ being the closest to the ‘real’ CLIL subject in this context. This is demonstrated by the fact that students presented higher levels of anxiety negatively correlating with academic achievement (-,541**) and positively with willingness to communicate (,557**). These results have shed new light on the teacher motivational strength and the importance of a balanced approach when more than one CLIL subject is being taught to Primary students.
URI: http://hdl.handle.net/10662/3469
Appears in Collections:Máster Universitario en Enseñanza Bilingüe para la Educación Primaria y Secundaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFMUEX_2015_Piriz_Rico.pdf1,59 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons