Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/4511
Title: El alumnado extranjero en el marco de la educación inclusiva
Other Titles: Foreign pupils in the framework of inclusive education
Authors: Níkleva, Dimitrinka G.
Keywords: Alumnado extranjero;Educación inclusiva;Datos estadísticos;Foreign pupils;Inclusive education;Statistical data
Issue Date: 2012
Publisher: Junta de Extremadura. Consejería de Educación
Abstract: El continuo aumento de la población extranjera en España y, por consiguiente, del alumnado extranjero, plantea numerosos interrogantes. El sistema educativo español establece una serie de medidas para afrontar esta realidad plurilingüe y multicultural. En este estudio nos planteamos explicar algunas de estas medidas para la atención del alumnado inmigrante en el marco de la educación inclusiva: mediación intercultural, apoyo lingüístico, programas de mantenimiento de la cultura de origen, etc. Ofrecemos también datos estadísticos actuales sobre el número de alumnos extranjeros y su evolución entre 2000 y 2011, además de su distribución por etapas educativas, comunidades autónomas, tipo de centro, procedencia geográfica, etc.
The continuous increase of the foreign population in Spain and, consequently, of foreign pupils, poses numerous questions. The Spanish education system establishes a series of measures to deal with this multilingual and multicultural reality. In this study we aim to explain some of these measures for attending to the immigrant pupil within the framework of inclusive education: intercultural mediation, linguistic assistance, programmes for maintaining the culture of origin, etc. We also offer up-to-date statistical data on the number of foreign students and their evolution between 2000 and 2011, as well as their distribution across educative stages, autonomous communities, type of school, geographic origin.
URI: http://hdl.handle.net/10662/4511
ISSN: 1988-8430
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 15, nº 1 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_15_38.pdf195,34 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons