Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/4893
Title: La dicotomía cualitativo-cuantitativo: posibilidades de integración y diseños mixtos
Other Titles: The qualitative-quantitative dichotomy: integration pos- sibilities and mixed designs
Authors: Sánchez Gómez, María Cruz
Universidad de Salamanca
Keywords: Investigación cualitativa
Investigación cuantitativa
Métodos mixtos de investigación
Qualitative research
Quantitative research
Research mixed methods
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación
Abstract: El presente artículo sintetiza uno de los ejes temáticos tratados en la conferencia inaugural presentada en el 3º Congreso Ibero-Americano de Investigación Cualitativa celebrado en Badajoz en el mes de julio de 2014, en el que se discutieron los trabajos más novedosos realizados en el ámbito de las Ciencias Sociales llevados a cabo con métodos cualitativos. El trabajo que se presenta tiene como objetivo la búsqueda de conciliación entre paradigmas y metodologías en la investigación en Ciencias sociales. El objetivo es concretar las formulaciones epistemológicas generales en las que se fundamentan los métodos cualitativos, en propuestas metodológicamente más precisas y actuales, asumiendo que estamos en un momento apasionante en la investigación cualitativa en el que se aprecia una clara tendencia en el uso de la metodología mixta (mixed method approach).
The present article provides a synthesis of some of the main themes addressed in in the inaugural lecture presented at the 3rd Ibero-American Conference on Qualitative Research (3º Congreso Ibero-Americano de Investigación Cualitativa) held in Badajoz, Spain in July 2014, which deliberated the most innovative research carried out in the field of Social Sciences using qualitative methods. The paper seeks a conciliation among research paradigms and methodologies in the Social Sciences. Its aim is to specify the general episte- mological formulations on which qualitative methods are based in methodologically more precise and up-to-date proposals, in the understanding that this is currently an exciting moment in qualitative research in which a clear tendency to use the mixed method approach can be observed.
URI: http://hdl.handle.net/10662/4893
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. monográfico (2015)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_2015_monográfico_11.pdf681,89 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons