Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/4934
Title: El aprendizaje cooperativo en la Educación Superior: entrenamiento en competencias sociales de trabajo en grupo
Other Titles: Cooperative learning in higher education: Training in social skills of group work
Authors: Lobato Fraile, Clemente
Guerra Bilbao, Nagore
Apodaca Urquijo, Pedro
Keywords: Trabajo en equipo;Desarrollo de competencias;Aprendizaje cooperativo;Docencia universitaria;Análisis factorial confirmatorio;Teamwork;Competence development;Cooperative learning;University teaching;Confirmatory factor analysis
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Extremadura.
Asociación INFAD
Abstract: El aprendizaje cooperativo se presenta como una metodología idónea para abordar el desarrollo de la competencia de trabajo en equipo dentro del proceso enseñanza y aprendizaje universitarios. La experiencia se desarrolló en seis grupos distintos que suman un total de 185 estudiantes de distintos centros y titulaciones de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Se analizan los resultados obtenidos por esta experiencia mediante un cuestionario que recoge las principales competencias del trabajo en equipo. El análisis de las dimensiones del cuestionario muestra una estructura con dos dimensiones: a. ‘Saber ser/estar’, b. ‘Saber Estar’. Esta estructura es coherente conceptualmente y consistente empíricamente. Asimismo, los resultados obtenidos muestran diferencias apreciables entre ambas dimensiones por lo que cabe afirmar el poder discriminativo de esta estructura dimensional.
Cooperative Learning seems to be the right methodology to tackle the development of the teamwork competence inside the process of teaching-learning at the University. The experience was developed in six different groups which add up as 185 students of different faculties and schools of the University of the Basque Country (UPV/EHU). The outcome of that experience was analyzed by means of a questionnaire which gathers the main competences of teamwork. The analysis of the dimensions of the questionnaire shows a structure with two dimensions: a. ‘Interpersonal competences’, b. ‘Instrumental competences’. This structure is conceptually coherent and empirically con sistent. Results also show significant differences between both dimensions which may be stating the discriminative power of this dimensional structure.
URI: http://hdl.handle.net/10662/4934
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.82
Appears in Collections:Revista INFAD 2015 Nº 1, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2015_1_1_377.pdf495,61 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons