Coping and health in harassed teachers

DSpace/Manakin Repository

español português english

Coping and health in harassed teachers

Show simple item record

dc.contributor.author Morán Astorga, María Consuelo
dc.date.accessioned 2016-12-09T12:07:08Z
dc.date.available 2016-12-09T12:07:08Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.issn 0214-9877
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10662/5030
dc.description.abstract En este estudio se examinó la relación entre el sentimiento de acoso psicológico en el trabajo, la salud y las estrategias de afrontamiento del estrés. Participaron 255 profesores no universitarios que completaron el Cuestionario de Acoso Psicológico Percibido, el Cuestionario de Salud General y el Brief Cope (Cope-28, en español). Los resultados hallaron que los profesores acosados por colegas tenían peor salud que los no acosados. Se encontraron también diferencias en el uso de estrategias de afrontamiento entre las víctimas y las no víctimas de acoso: las primeras utilizan más estrategias disfuncionales y menos estrategias funcionales. Estos resultados sugieren que es necesario erradicar el acoso en el entorno laboral con el fin de mejorar la salud y el bienestar. También las víctimas de acoso necesitan cambiar sus estrategias de afrontar el bullying. Son necesarias más investigaciones en el campo de la salud y el bienestar en el ámbito laboral. es_ES
dc.description.abstract The present study examined the relationship among bullying, coping strategies, and health in a sample of 255 Spanish teachers. They completed a set of questionnaires to evaluate: 1) bullying (with a bullying perceived questionnaire); 2) health (with General Health Questionnaire); and 3) coping strategies (with the Brief COPE). Results showed that teachers bullied by colleagues had a poorer health than those not bullied. The analysis established also the differences between targets and non-targets in coping strategies: It was observed that bullying targets use more non-functional coping strategies and fewer functional ones than non-targets. These results suggest that it is necessary eradicate bullying in order to improve workers’ health and well-being. The victims also need to change their strategies to coping harassment. More investigations in these issues are needed, as they are essential to workplace health and well-being. es_ES
dc.format.extent 8 p. es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en_US
dc.language.iso eng es_ES
dc.publisher Universidad de Extremadura. es_ES
dc.publisher Asociación INFAD es_ES
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ *
dc.subject Acoso escolar es_ES
dc.subject Acoso laboral es_ES
dc.subject Salud es_ES
dc.subject Estrategias de afrontamiento del estres es_ES
dc.subject Bullying es_ES
dc.subject Mobbing es_ES
dc.subject Health es_ES
dc.subject Coping with stress es_ES
dc.title Coping and health in harassed teachers es_ES
dc.type article es_ES
dc.description.version peerReviewed es_ES
europeana.type TEXT en_US
dc.rights.accessRights openAccess es_ES
dc.subject.unesco 3207.16 Stress es_ES
dc.subject.unesco 6112.01 Discriminación es_ES
dc.subject.unesco 6114.05 Resolución de Conflictos es_ES
europeana.dataProvider Universidad de Extremadura. España es_ES
dc.identifier.bibliographicCitation MORÁN ASTORGA, M.C. (2015). Coping and health in harassed teachers. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 437-444. ISSN 0214-9877 es_ES
dc.type.version publishedVersion es_ES
dc.contributor.affiliation N/A es_ES
dc.identifier.doi 10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.61
dc.identifier.publicationtitle International Journal of Developmental and Educational Psychology es_ES
dc.identifier.publicationissue 1 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 437 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 444 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 1 es_ES


Files in this item

Files Size Format View
0214-9877_2015_1_1_437.pdf 224.6Kb PDF Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales