Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5208
Title: Violencia escolar: rasgos definitorios y prácticas encaminadas a la prevención del fenómeno
Authors: Fernández Campoy, Juan Miguel
Aguilar Parra, José Manuel
Álvarez Hernández, Joaquín
Pérez Gallardo, Eloy R.
Salguero García, Darío
Universidad de Almería
Keywords: Violencia escolar
Políticas y programas preventivos
Familia
Entorno social
Revisión
School violence
Policies and preventive programs
Family
Social environment
Review
Issue Date: 2013
Publisher: INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Un importante problema que viene padeciendo la escuela en los últimos tiempos es la violencia escolar, un fenómeno muy presente en la realidad cotidiana de estas instituciones que amenaza con obstaculizar sus actividades educativas y formativas. Es por ello que adquiere gran importancia buscar estrategias que permitan erradicar las consecuencias de la violencia escolar, para garantizar que la escuela pueda realizar sus actividades sin problemas. Para realizar buenas investigaciones dentro de este ámbito, por tanto, resulta necesario determinar qué variables y factores están detrás de las conductas violentas que concurren en los centros docentes. Por lo tanto, la presente comunicación constituye una revisión teórica de los principales trabajos desarrollados sobre la temática objeto de estudio, con la intención de describir los principales factores y variables que pueden desencadenar la violencia escolar. De esta manera, es posible delimitar la base de la que habrán de partir sucesivas investigaciones y programas que intenten acabar con el fenómeno de la violencia escolar.
An important problem that comes suffering the school in the last times it is the school violence, a very present phenomenon in the daily reality of these institutions that threatens to prevent his educational and formative activities. It is for it that acquires great importance to look for strategies that allow to eradicate the consequences of the school violence, to guarantee that the school could realize his activities without problems. To realize good investigations inside this area, therefore, turns out to be necessary to determine what variables and factors are behind the violent conducts that meet in the teaching institutions. Therefore, the present communication constitutes a theoretical review of the principal works developed on the subject matter object of study, with the intention of describing the principal factors and variables that can unleash the school violence. Hereby, it is possible to delimit the base of which they will to divide successive investigations and programs that try to finish with the phenomenon of the school violence.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5208
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2013 Nº 1, Vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2013_1_2_131.pdf84,13 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons