Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5229
Title: El concepto de autonomía del arte en la primera época de la “Revista de Occidente” (1923-1936)
Authors: Sánchez Clemente, Javier
Keywords: Autonomía del arte;Revista de Occidente;Deshumanización;Modernidad estética;Humanismo;Ortega y Gasset, José, 1883-1955;Autonomy of art;Dehumanization;Modernism;Humanism
Issue Date: 2011
Publisher: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones.
Abstract: Durante la década de 1920, la "Revista de Occidente" fue, entre otras revistas, uno de los foros donde se discutió la posibilidad de un arte autónomo en España. La autonomía del arte en esta revista se revistió del concepto orteguiano de deshumanización; se ramificó en otros conceptos dependientes como los de voluntad de estilo, «geometrización», metáfora, infrarrealismo e intrascendencia; y se extendió a la pintura, la música, el cine, la estética, la historia del arte, las letras y el surrealismo. Además, según el diagnóstico de Ortega y otros colaboradores de la revista, el arte autónomo es humanista.
During the 1920s, the Journal "Revista de Occidente" was, among other periodical publications, one of the fora where the possibility of an autonomous art in Spain was debated. In this journal, the idea of an autonomous art was influenced by Ortega y Gasset’s concept of dehumanization; other related concepts stemmed from it, such as will of style, «geometrization», metaphor, infrarealism and instranscendency, spreading into painting, music, cinema, aesthetics, art history, writing and surrealism. Besides, Ortega y Gasset’s and other contributors’ diagnoses on the new art was humanist.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5229
ISSN: 0213-2214
Appears in Collections:DACTE - Artículos
Norba Arte Nº 31 (2011)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-2214_31_89.pdf1,38 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons