Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5643
Title: Análisis de la socialización sobre perfiles de la dinámica bullying
Other Titles: Analysis of socialization on bullying dynamics profiles
Authors: Polo del Río, María Isabel
León del Barco, Benito
Felipe Castaño, Elena
Fajardo Bullón, Fernando
Gómez Carroza, Teresa
Mendo Lázaro, Santiago
Keywords: Socialización;Bullying;Adolescentes;Agresores;Víctimas;Socialization;Adolescence;Bullies;Victims
Issue Date: 2015
Publisher: Pontificia Universidad javeriana
Abstract: Con esta investigación, mediante un análisis discriminante se pretende analizar cuáles variables de socialización presentan un mayor poder de discriminación o cuantifican mejor las diferencias entre los distintos niveles de agresión y victimización en el fenómeno bullying. La muestra está formada por 700 adolescentes estudiantes. Se utilizó el Cuestionario de Convivencia Escolar (Defensor del Pueblo, 2006) y el BAS-3 (Batería de Socialización, en formato de autoevaluación) de Silva y Martorell (1989). Nuestros resultados confirman que niveles altos de agresión en el acoso escolar estarían caracterizados por puntuaciones bajas en consideración hacia los demás y autocontrol en las relaciones sociales, mientras que niveles altos de victimización estarían caracterizados por puntuaciones altas en ansiedad social/ timidez y retraimiento social
With this research, by discriminant analysis to analyze variables of socialization that have a higher discriminatory or better quantify the differences between the different levels of aggression and victimization in the bullying phenomenon. The sample consisted of 700 adolescent students. Questionnaire was used School Coexistence (Ombudsman, 2006) and the BAS-3(Drums of socialization, self-assessment format) de Silva and Martorell (1989). Our results confirm that high levels of aggression in bullying would be characterized by low scores on consideration for others and self in social relations, while high levels of victimization, would be characterized by high scores on social anxiety / shyness and social withdrawal.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5643
ISSN: 1657-9267
DOI: 10.11144/Javeriana.upsy14-3.aspd
Appears in Collections:DPSAN - Artículos
GIPES - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Javeriana_upsy14-3_aspd.pdf218,49 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons