Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5963
Title: Diagnosis and prevention with or without sentence context lexical definitions in young people aged between 8 and 12
Other Titles: Diagnóstico y prevención con o sin sentencia contexto definiciones léxicas en los jóvenes de edades comprendidas entre 8 y 12
Authors: Aprile, Luigi
Keywords: Lexical abilities;Lexical definitions;Habilidades léxicas;Definiciones léxicas;Young people aged between 8 and 12;Jóvenes de edades comprendidas entre los 8 y los 12;Diagnosis and prevention;Diagnóstico y prevención
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Extremadura.
Asociación INFAD
Abstract: Our hypothesis foresees the presence of the following lexical abilities: synonyms, antonyms, categories, word function with or without sentence context. 215 girls and 257 boys in third grade, 240 girls and 255 boys in fourth grade, 245 girls and 276 boys in fifth grade (for a total of 1488) participated in this research project. The experiment was divided into 2 phases. In the first phase, 100 boys and girls, divided by age were asked to define words with high image value and dominant meaning and frequency of use in a list. The words were taken from short readings of elementary school literature. The passages used were those reflecting a popularity rating above 80%. The Flesch index of readability (with a value between 64 and 73, higher than mean value of 50) was applied to the readings. In the first phase we recorded the answers the children gave to questions such as “What does word X mean?” or “How would you define word X?”. The children were asked to provide the best written definition according to them. They were with no problems in reading and writing processes. We then proceeded to elaborate the test with four multiple choice questions. In the second phase, using the definitions provided by the children, we used trials subject to item analysis using calculations based on: index of difficulty, ability to distinguish, reliability factor (using the Kuder-Richardson formula). The definitive test was divided into eight parts including: synonyms, antonyms, categories, contextual and non contextual functions (PAV or Analytical Vocabulary Test, Florence, O.S., 1991).The results showed by means of factorial analysis times principle components (varimax method, N = 1488) the presence of two principal factors: Factor 1, contextual and Factor 2, non contextual. This data would seem to confirm that subjects when working out the definition of words, need two types of information: the context of the sentence in which the word is used (Factor 1, contextual) and the definition of the word without referring to the sentence (Factor 2, non contextual).
Nuestra hipótesis prevé la presencia de las siguientes habilidades: léxico sinónimos, antónimos, categorías, palabra o frase con la función sin contexto. 215 niñas y 257 niños de tercer grado, 240 niñas y 255 niños en cuarto grado, 245 niñas y 276 niños de quinto grado (con un total de 1488) participaron en este proyecto de investigación. El experimento se dividió en 2 fases. En la primera fase, 100 chicos y chicas, divididos por edades se les pide definir palabras con imagen de alto valor y significado dominante y la frecuencia de uso en una lista. Las palabras fueron tomadas de breves lecturas de literatura de la escuela primaria. Los pasajes utilizados fueron los que reflejan una popularidad por encima del 80%. El índice de Flesch de legibilidad (con un valor de entre 64 y 73, superior al valor medio de 50) fue aplicada a las lecturas. En la primera fase hemos registrado a los niños que dieron las respuestas a preguntas como "¿Qué palabra X?" o " ¿Cómo definiría la palabra X?". A los niños se les pidió que proporcionaran la mejor definición escrita conforme a ellas. Ellos fueron sin problemas en los procesos de lectura y escritura. Procedimos entonces a elaborar la prueba con cuatro preguntas de elección múltiple. En la segunda fase, utilizando las definiciones dadas por los niños, hemos utilizado los juicios sujetos al tema análisis utilizando cálculos basados en: índice de dificultad, la capacidad para distinguir, fiabilidad factor (utilizando la fórmula de Kuder-Richardson). La prueba definitiva fue dividido en ocho partes, incluyendo: sinónimos, antónimos, categorías, contextuales y no funciones contextuales (PAV o prueba de vocabulario analítico, Florencia, O.S., 1991).Los resultados mostraron por medio de tiempos de análisis factorial de componentes principales, el método varimax (n = 1488) la presencia de dos factores principales: el factor 1, contextual y Factor 2, no contextuales. Estos datos parecen confirmar que los sujetos cuando trabajan fuera de la definición de palabras, necesita dos tipos de información: el contexto de la frase en la que se utiliza la palabra (factor 1), contextuales y la definición de la palabra sin referirse a la sentencia (Factor 2, no contextuales).
URI: http://hdl.handle.net/10662/5963
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2015.n2.v1.320
Appears in Collections:Revista INFAD 2015 Nº 2, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2015_1_2_15.pdf296,8 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons