Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/6007
Title: Didáctica de la literatura infantil
Authors: Soto Vázquez, José
Cremades, Raúl, 1966-
García Manso, Angélica, 1981-
Keywords: Literatura infantil;Literatura juvenil;Didáctica;Biblioteca escolar;Children's literature;Juvenile literature;Didactic;School library
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
Abstract: Con esta publicación se pretende que el alumnado del Grado en Educación Primaria tenga una formación sobre la Literatura Infantil y Juvenil, especialmente en lengua española, y su didáctica, de ahí que su organización vaya desde lo más general (la delimitación de la Literatura Infantil y Juvenil, así como los enfoques didácticos más empleados en la escuela española) hacia lo particular. Se acompañan los temas con tres anexos que ayudarán al futuro maestro a desarrollar actividades de intervención en el aula: • el desarrollo de guías de lectura que permitan la evaluación de la comprensión lectora de los alumnos de Educación Primaria, atendiendo a las cuatro destrezas básicas (comprensión y expresión oral y escrita). • un conjunto de textos comentados que permiten comprobar las características estilísticas de autores, épocas y géneros literarios diversos, y que rebasan el planteamiento meramente filológico con el objetivo último de “enseñar a enseñar” Literatura, especialmente la Infantil y Juvenil. • la oralidad y sus posibilidades didácticas mediante la creación y narración de historias infantiles a través del “kamishibai”.
This publication intends that the students of the Degree in Primary Education have a training on Children's and Juvenile Literature, especially in the Spanish language, and its teaching, hence its organization goes from the most general (the delimitation of Children's Literature and Juvenil, as well as the didactic approaches used more in the Spanish school) towards the particular thing. The topics are attached with three annexes that will help the future teacher to develop intervention activities in the classroom: • the development of reading guides that allow the evaluation of the reading comprehension of the students of Primary Education, attending to the four basic skills (comprehension and oral and written expression). • a set of commented texts that allow to verify the stylistic characteristics of authors, times and different literary genres, and that go beyond the purely philological approach with the ultimate objective of "teach to teach" Literature, especially the Children and Youth. • orality and its didactic possibilities through the creation and narration of children's stories through the "kamishibai".
URI: http://hdl.handle.net/10662/6007
ISBN: 978-84-9127-005-8
Appears in Collections:DDCSL - Libros o capítulos de libros
Otras ediciones del SPUEx

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-84-9127-005-8.pdf29,42 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons