Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/6015
Title: Análisis del vocabulario en libros de texto para la enseñanza AICLE en 5º de Educación Primaria
Other Titles: Analysis of vocabulary in CLIL textbooks for 5th year of Primary Education.
Authors: García-Bermejo, Verónica
Keywords: Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE);Educación primaria;Frecuencia;Cobertura léxica;Libros de texto;Content and Language Integrated Learning (CLIL);Primary education;Frequency;Lexical coverage;Textbooks
Issue Date: 2015
Abstract: En el presente estudio se analiza el vocabulario al que los alumnos están expuestos en dos libros de texto utilizados en AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras), pertenecientes a las asignaturas de “Natural Science” y “Social Science” para 5º curso de educación primaria. El vocabulario de estos libros de texto se analiza desde una perspectiva de frecuencia, teniendo en cuenta también el tamaño de vocabulario necesario para comprender el texto en ambos libros en conjunto y en cada uno de ellos por separado. Para el estudio del vocabulario presente en ambos libros de texto se elaboró un corpus lingüístico y posteriormente se procedió a su análisis. Los resultados obtenidos en nuestro estudio parecen indicar que el libro de texto perteneciente a la asignatura de “Social Science” es más exigente en lo que respecta a vocabulario que la asignatura de “Natural Science”.
In the present study, the vocabulary to which students are exposed in two different textbooks used in CLIL (Content and Language Integrated Learning) subjects will be analysed. The textbooks belong to ‘Natural Science’ and ‘Social Science’ subjects for 5th year of Primary Education. The analysis of the vocabulary is carried out from a frequency perspective, bearing also in mind the vocabulary size necessary to understand properly both textbooks and each one of them separately. In order to analyse the vocabulary, a linguistic corpus containing both textbooks was compiled. The results obtained in our analysis seem to indicate that the ‘Social Science’ textbook is more demanding concerning vocabulary than the ‘Natural Science’ textbook.
URI: http://hdl.handle.net/10662/6015
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 34, nº 1 (2015)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_34_29.pdf561,75 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons