Canonical pedagogical content knowledge by CoRes for teaching acid-base chemistry at high school

DSpace/Manakin Repository

español português english

Canonical pedagogical content knowledge by CoRes for teaching acid-base chemistry at high school

Show simple item record

dc.contributor.author Alvarado Zamorano, Clara
dc.contributor.author Cañada Cañada, Florentina
dc.contributor.author Garritz Ruiz, Andoni
dc.contributor.author Mellado Jiménez, Vicente
dc.date.accessioned 2017-10-03T10:14:18Z
dc.date.available 2017-10-03T10:14:18Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.issn 1756-1108
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10662/6295
dc.description.abstract El tema químico de ácido-base es uno de los más antiguos en cursos de química general y ha estado casi continuamente en el debate académico. El propósito central de documentar los conocimientos y las creencias de un grupo de 10 maestros mexicanos con experiencia en la enseñanza de la química ácido-base en la escuela secundaria era saber cómo diseñar, preparar y organizar sus clases dentro y fuera del aula, a partir de desarrollar un conjunto de secuencias de enseñanza-aprendizaje, esencialmente para capacitar a nuevos maestros. Decidimos documentar el conocimiento del contenido pedagógico (PCK), por medio de dos instrumentos metodológicos de Loughran, Mulhall y Berry: representación de contenido (Core) y experiencia pedagógica y profesional repertorio (PaP-eR). En este artículo, analizamos sólo la primera de estas herramientas. También es importante documentar los conceptos, destrezas y actitudes y hemos realizado el análisis sobre la base de estos tres elementos. El principal hallazgo fue construir un PCK canónico incluyendo los conceptos centrales del pH y la fuerza en el tema químico de ácido-base de las frases principales incluidos en la representación de contenido contestadas por los destacados profesores mexicanos. Elegimos el tema de la ''química ácido-base'' porque hay numerosos ejemplos de su importancia en relación con la sostenibilidad (entre ellos la lluvia ácida o la acidificación de los océanos), cuestiones cotidianas (incluida la acidez del estómago, antiácidos, salud problemas con el pH de la sangre y la orina), o problemas con la longevidad de los libros relacionados con la acidez del papel. Asimismo, es de fundamental importancia, ya que los estudiantes suelen presentar muchas otras concepciones acerca de ella. es_ES
dc.description.abstract The topic of acid–base chemistry is one of the oldest in general chemistry courses and it has been almost continuously in academic discussion. The central purpose of documenting the knowledge and beliefs of a group of ten Mexican teachers with experience in teaching acid–base chemistry in high school was to know how they design, prepare and organize their classes inside and outside the classroom, from which a set of teaching–learning sequences will be developed, essentially to train new teachers. We decided to document Pedagogical Content Knowledge (PCK), by means of two methodological tools from Loughran, Mulhall and Berry: Content Representation (CoRe), and Pedagogical and Professional experience Repertoire (PaP-eR). In this article, we relate only the first of these tools. It was also important to document concepts, skills and attitudes, so we have made the analysis based on these three items. The main finding was to construct a Canonical PCK including the central concepts of pH and strength in the topic of acid–base chemistry from the main phrases included in the Content Representation answered by those outstanding Mexican teachers. We chose the topic of ‘‘acid–base chemistry’’ because there are numerous examples of its importance related to sustainability (among them acid rain or acidification of oceans), everyday issues (including stomach acidity, antacids, health troubles with the pH of blood and urine), or problems with the longevity of books related to the acidity of paper. Also, it is of fundamental importance because the students often present many alternative conceptions about it. es_ES
dc.format.mimetype application/pdf en_US
dc.language.iso eng es_ES
dc.publisher Royal Society of Chemistry es_ES
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ *
dc.subject Base química es_ES
dc.subject Ácido es_ES
dc.subject Enseñanza es_ES
dc.subject Aprendizaje es_ES
dc.subject Acid es_ES
dc.subject Base chemistry es_ES
dc.subject Learning es_ES
dc.title Canonical pedagogical content knowledge by CoRes for teaching acid-base chemistry at high school es_ES
dc.type article es_ES
dc.description.version peerReviewed es_ES
europeana.type TEXT en_US
dc.rights.accessRights openAccess es_ES
dc.subject.unesco 5801.08 Enseñanza Programada es_ES
dc.subject.unesco 23 Química es_ES
europeana.dataProvider Universidad de Extremadura. España es_ES
dc.identifier.bibliographicCitation Alvarado Zamorano, C.; Cañada Cañada, F.; Garritz Ruiz, A. y Mellado Jiménez, V. (2015). Canonical pedagogical content knowledge by CoRes for teaching acid-base chemistry at high school. Chemistry education research and practice, 16, 3, 603-618. ISSN 1756-1108 es_ES
dc.type.version publishedVersion es_ES
dc.contributor.affiliation Universidad Nacional Autónoma de México es_ES
dc.contributor.affiliation Universidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticas es_ES
dc.relation.publisherversion http://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleLanding/2015/RP/C4RP00125G#!divAbstract es_ES
dc.identifier.doi 10.1039/c4rp00125g
dc.identifier.publicationtitle Chemistry education research and practice es_ES
dc.identifier.publicationissue 3 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 603 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 618 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 16 es_ES


Files in this item

Files Size Format View
c4rp00125g.pdf 1.831Mb PDF Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales