Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/6375
Title: Intervención optimizadora del bienestar cognitivo y emocional en mayores institucionalizados: un estudio piloto
Authors: Wobbeking Sánchez, Marina
Sánchez Cabaco, Antonio
Urchaga Litago, David
Sánchez Iglesias, Ana Isabel
García Camarón, Cristina
Keywords: Envejecimiento;Memoria autobiográfica;Intervención;Psicología positiva;Terapias no farmacológicas;Aging;Autobiographical memory;Intervention;Positive psychology;Non-pharmacological therapies
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Extremadura.
Asociación INFAD
Abstract: El presente trabajo desarrolla un programa de intervención para mejorar las competencias de la memoria autobiográfica de las personas mayores en el desempeño cotidiano, haciendo hincapié en la rememorización de emociones positivas. Así mismo, subraya la importancia de reescribir las experiencias personales positivas en el envejecimiento, magnificando las estrategias señaladas por la Psicología Positiva como más efectivas para lograr la felicidad y el bienestar. Las personas que formaron parte de esta intervención han desarrollado competencias de sesgos positivos en el recuerdo autobiográfico.
The presented work develops an intervention program consisting on improving the autobiographical memory competences of elderly people in their day-to-day routine, emphasizing on the remembrance of positive emotions. Thus the importance on remembering positive experiences during aging is emphasized, stressing on strategies mentioned by Positive Psychology has the most effective to reach happiness and wellbeing. The conclusions evidence that the subjects that participated in this intervention have developed positive traits on their autobiographical memory.
URI: http://hdl.handle.net/10662/6375
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2015.n2.v1.335
Appears in Collections:Revista INFAD 2015 Nº 2, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2015_1_2_195.pdf861,52 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons