Impacts on the social cohesion of mainland Spain’s future motorway and high-speed rail networks

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Impacts on the social cohesion of mainland Spain’s future motorway and high-speed rail networks

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Título: Impacts on the social cohesion of mainland Spain’s future motorway and high-speed rail networks
Autor: Naranjo Gómez, José Manuel
Resumen: Una gran expansión de la red de infraestructuras viarias y ferroviarias está prevista en el Plan de Infraestructuras, Transportes y Vivienda (PITVI), a fin de lograr una mayor cohesión social en 2024 en España. Por esta razón, el objetivo de este estudio es para clasificar e identificar a los municipios que van a mejorar o empeorar su cohesión social. Para lograr este objetivo, los municipios fueron clasificados según el grado de desarrollo socioeconómico, y sus niveles de accesibilidad se determinaron antes y después de la construcción de estas infraestructuras. En primer lugar, la clasificación socioeconómica demuestra que existe predominio en la mitad septentrional de la península en los municipios más desarrollados. En segundo lugar, los niveles de accesibilidad muestran que un centro-modelo periférico se va a mantener en el futuro. Por último, los patrones territoriales, mal definidos, se obtiene con respecto a los efectos positivos o negativos de las nuevas infraestructuras en el ámbito de la cohesión social. Por lo tanto, es posible afirmar que el plan de construcción va a cumplir su objetivo parcialmente, ya que una cuarta parte de la población va a ser afectada por un impacto negativo en el desarrollo socioeconómico. Como consecuencia, las personas que viven aquí van a tener grandes problemas para lograr la cohesión social.A great expansion of the road and rail network is contemplated in the Infrastructure, Transport and Housing Plan (PITVI in Spanish), in order to achieve greater social cohesion in 2024 in Spain. For this reason, the aim of this study is to classify and to identify those municipalities that are going to improve or worsen their social cohesion. To achieve this goal, the municipalities were classified according to the degree of socioeconomic development, and their accessibility levels were determined before and after the construction of these infrastructures. Firstly, the socioeconomic classification demonstrates that there is predominance in the northern half of the peninsula in the most developed municipalities. Secondly, the accessibility levels show that the same center-peripheral models are going to be kept in the future. Finally, poorly-defined territorial patterns are obtained with respect to the positive or negative effects of new infrastructures on social cohesion. Therefore, it is possible to state that the construction plan is going to partially fulfill its aim, since a quarter of the population is going to be affected by a negative impact on socioeconomic development. As a consequence, people who live here are going to have major problems in achieving social cohesion.
URI: http://hdl.handle.net/10662/6405
Fecha: 2016


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