Valor literario y valor social en "La moda" (Buenos Aires, 1837-1838)

DSpace/Manakin Repository

español português english

Valor literario y valor social en "La moda" (Buenos Aires, 1837-1838)

Show full item record

Title: Valor literario y valor social en "La moda" (Buenos Aires, 1837-1838)
Author: Marcelo Martino, Luis
Abstract: En los escritores agrupados en la llamada “Generación del 37” argentina la reflexión y la actividad políticas forman un todo indisoluble con su pensamiento y práctica estético-literarios. En “La Moda” (1837-1838), uno de los órganos desde los que se pronunciaron, expusieron su doctrina y postulados, a través de «artículos de costumbre» —firmados por Juan Bautista Alberdi, “Figarillo”—, críticas teatrales, ensayos, manifiestos. Uno de los puntos de su programa estético que cobra centralidad y dota de coherencia al semanario es su noción preceptiva de lo literario. Según esta concepción, serán literarias (o artísticas, en sentido general) sólo aquellas obras susceptibles de ser consideradas una expresión de las necesidades sociales, que puedan certificar su “sociabilidad” y “moralidad”. El propósito de nuestro trabajo es analizar cómo interactúa este criterio de asignación de valor literario con categorías como las de “estilo”, “fondo” y “forma” en la conformación del programa de los colaboradores de “La Moda”.Within the writers brought together by the so called “Generation of ’37” in Argentina, political reflexion and activity form an indissoluble whole together with their thoughts and their aesthetic-literary practice. In “La Moda” (1837-1838), they often published their doctrine and postulates through the “artículos de costumbre” —signed by Juan Bautista Alberdi, “Figarillo”—, as well as drama criticism, essays and manifestos. One of the items in their aesthetic program which is centralized and provides the weekly magazine with coherence is their mandatory notion of the literary. According to this conception, only those works susceptible of being considered an expression of social needs would be literary (or artistic, in a general sense), which can certify their “sociability” and “morality”. The purpose of our work is to analyse the interaction of this criterion of assignation of literary value with categories such as «style», «content» and «form» in the structure of the program of the contributors of “La Moda”.
URI: http://hdl.handle.net/10662/646
Date: 2011


Files in this item

Files Size Format View
0210-8178_34_113.pdf 160.0Kb PDF Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales